Przychód bez ZUS
Zgodnie z ustawą z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (dalej ustawa o PPE) kwota składki nie może być wyższa niż 7 proc. wynagrodzenia. Składka podstawowa naliczana jest od wszystkich składników wynagrodzenia, zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Dla celów PPE nie uwzględnia się rocznego limitu podstawy wymiaru składek na wyżej wskazane ubezpieczenia, co może mieć istotne znaczenie dla osób uzyskujących wysokie wynagrodzenia.
PRZYKŁAD
Wysokość składki podstawowej w zakładzie pracy ustalono w wysokości 6 proc. wynagrodzenia. Wynagrodzenie zasadnicze uzyskane przez pracownika w sierpniu 2016 r. wynosi 3500 zł brutto. W tym samym miesiącu pracownik otrzymał premię kwartalną w wysokości 2000 zł brutto. Składka podstawowa na PPE za sierpień 2016 r. wynosi zatem 330 zł.
Opłacona przez pracodawcę składka podstawowa jest dodatkowym przychodem ze stosunku pracy, uwzględnianym do naliczenia należnych zaliczek na PIT. Składka podstawowa nie jest jednak wliczana do wynagrodzenia będącego podstawą wymiaru obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Tym samym, w odróżnieniu od typowych benefitów, pracownik ponosi jedynie koszt podatku, jego pensję nie obciążają natomiast dodatkowe składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Dodatkowe kwoty z własnej kieszeni
Poza składkami podstawowymi finansowanymi przez pracodawcę, pracownik może również przeznaczać własne środki na wpłaty do PPE w postaci tzw. składek dodatkowych. Kwota składki potrącana jest przez pracodawcę z wynagrodzenia netto pracownika, tj. z wynagrodzenia po opodatkowaniu, i przekazywana na rachunek instytucji zarządzającej PPE. Roczna wysokość składki dodatkowej jest limitowana (na 2016 r. limit wynosi 18 247,50 zł). Warto zauważyć, że limit ten jest wyższy w porównaniu do limitu dla wpłat na Indywidualne Konto Emerytalne (12 165 zł w 2016 r.) i Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (4866 zł w 2016 r.).
Firmowe koszty
Wydatki na sfinansowanie składek podstawowych na PPE są dla pracodawcy kosztami uzyskania przychodów. Koszty te pomniejszają przychód z działalności pracodawcy w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wpłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Zgodnie z ustawą o PPE pracodawca nalicza i odprowadza składkę podstawową:
- w odniesieniu do składników wynagrodzenia należnych za okresy nie dłuższe niż miesiąc - w terminie wypłaty tych składników obowiązującym u pracodawcy, i odprowadza je w okresach miesięcznych;