Spółka prowadzi działalność produkcyjną w branży spożywczej. Jako część strategii marketingowej, w ramach budowania swojego wizerunku spółka angażuje się w projekty społeczne dotyczące m.in. zdrowego odżywiania. Podatniczka z własnych środków postanowił sfinansować projekt dotyczący podniesienia świadomości społecznej w tym zakresie. Czy wydatki poniesione przez nią w związku z realizacją tego projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.
Podatnicy ponoszący wydatki na marketing zaangażowany społecznie (tzw. Cause Related Marketing, CRM, marketing społeczny), polegający na promocji działalności przedsiębiorstwa, w której uwzględnione są zarówno cele biznesowe, jak i potrzeby społeczne, mogą te kwoty ująć w kosztach uzyskania przychodów. Organy podatkowe stoją bowiem na stanowisku, że wydatki związane się z zaangażowaniem podatnika w akcje społeczne są kosztami uzyskania przychodów, jednak tylko wtedy, gdy spełniają ściśle określone warunki.
Na zasadach ogólnych
Poniesione przez podatników wydatki związane z prowadzonymi akcjami społecznymi muszą spełniać ogólne warunki uznania poniesionych wydatków za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o CIT (analogicznie art. 22 ustawy o PIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy (art. 23 ustawy o PIT). Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
1. wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika (tj. ostatecznie musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika);
2. musi być definitywny;