Spośród ukształtowanych historycznie pojęć, które mają pomóc w uchwyceniu szczególnego charakteru Rosji, czynić jej oblicze atrakcyjniejszym czy wreszcie uzasadniać jej mesjańską ideę, pojęcie duszy rosyjskiej należy do tych najczęściej odżywających i najchętniej podejmowanych także poza Rosją. Jeżeli ideę rosyjską można za Władimirem Sołowjowem określić jako to, co Bóg myśli o Rosji w wieczności, to duszą rosyjską byłaby ta szczególna konstytucja duchowa narodu, która ma umożliwić mu podjęcie jego przeznaczenia. Krytyka pojęcia duszy rosyjskiej powinna dążyć do wykazania założeń, które wpisane są w samą tę koncepcję, aby dzięki temu uchwycić jej głęboką genezę oraz rzeczywistą funkcję. Tylko uzyskanie takiej krytycznej świadomości pozwoli udzielić odpowiedzi na pytanie, czy pojęcie to warto zachować w słowniku, którym się posługujemy.
Analiza pojęć takich jak dusza rosyjska czy idea rosyjska w pierwszym momencie wskazuje na ich związki z dyskursem właściwym dla określonego momentu historycznego. Mówimy o momencie, w którym Stanisław Brzozowski w podtytule „Legendy Młodej Polski” informował czytelników, że jego rozważania poświęcone są strukturze „duszy kulturalnej”, a inni twórcy końca XIX wieku oraz początku XX stulecia próbowali rozszerzać zakres badań psychologicznych tak, aby objąć nimi narody. Na tym pierwszym poziomie analizy samo pojęcie „duszy rosyjskiej” czy „idei rosyjskiej” nie przedstawia jeszcze niczego szczególnego. Wydaje się ono jedynie reliktem jakiegoś dawnego, dziś już niespotykanego na szerszą skalę sposobu mówienia. W takim znaczeniu funkcjonuje ono zresztą także u wspomnianego Sołowjowa czy Nikołaja Bierdiajewa, którzy nie mają wątpliwości, że inne narody także mają własne „idee” czy „dusze”. Ten ostatni z rosyjskich filozofów poświęcił zresztą osobny tekst duszy polskiej i rosyjskiej, starając się w nim zarówno ująć głębokie źródła polsko-rosyjskiej waśni, jak i zaprojektować podstawy dla upragnionego pojednania.
Czytaj więcej
Kijowskie elity uparły się, żeby nas do siebie zniechęcić, lecz to nie powód, aby działać pod dyktando rzekomych realistów przedstawiających nam apokaliptyczne zagrożenia związane z ukraińskim narodem.
Los Rosji
Jednym z najbardziej pouczających, a zarazem – ze względu na brak tłumaczenia – słabo w Polsce znanych dzieł Bierdiajewa, które pozwalają lepiej zrozumieć założenia wpisane w dyskurs na temat duszy rosyjskiej, jest zbiór jego tekstów powstałych podczas I wojny światowej, noszący tytuł „Sud’ba Rossii” („Los Rosji”). Zbiór ten można uznać za najważniejszy we wczesnym, przedrewolucyjnym etapie rozwoju mesjanizmu Bierdiajewa. W fazie tej stawiał on przed narodem rosyjskim pewne pozytywne zadania i mówił o jego posłannictwie, nie ograniczając się do nadania mesjanizmowi ukierunkowania eschatologicznego, co będzie czynił później, w wielu dostępnych w języku polskim dziełach emigracyjnych (takich jak choćby „Rosyjska idea”). Pierwszy, a zarazem najdłuższy tekst tego zbioru Bierdiajew poświęcił właśnie duszy rosyjskiej. Przekonany, że pisze w szczególnym momencie historycznym – momencie, w którym Rosja, znajdująca się dotąd w przedsionku historii, zacznie żyć pełnią historycznego życia – stawia zarazem pytanie, „czym jest Rosja i do czego jest ona wezwana”. W dość obszernym artykule zawiera następnie jej liczne charakterystyki, które dają się sprowadzić do przynajmniej trzech nadrzędnych.
Rosja jawi się Bierdiajewowi jako „nierozwiązana zagadka”, jak w słynnym czterowierszu Fiodora Tiutczewa: „Umysłem Rosji nie zrozumiesz / I zwykłą miarą jej nie zmierzysz: / Postać szczególną ona ma – / W Rosję można tylko wierzyć”. Pierwszą z cech Rosji byłaby zatem jej tajemniczość. Konieczność „wiary w Rosję” odsyła z kolei do wykładni przekraczającej porządek racjonalny i zarazem ziemski – wykładni religijnej. Iwan Iljin, inny wybitny przedstawiciel rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, twierdzi w związku z tym, że „wierzyć w Rosję to widzieć i wiedzieć, że dusza jej w Bogu jest zakorzeniona i że cała jej historia wyrasta z tych korzeni”. Jako drugą cechę Rosji można w związku z tym wskazać jej religijny charakter. Właściwością tej wykładni religijnej jest z kolei – znowu wracając do rozważań Bierdiajewa – nie tylko uchwytywanie takich cech duszy rosyjskiej, jak wpisane w nią wychylenie apokaliptyczne czy maksymalizm, lecz także: antynomiczność (sprzeczność, niespójność), będąca tym samym trzecim z jej wspomnianych głównych rysów.