Słowa odczytane z kolejnej już kopii czarnych skrzynek wzmacniają teorię o presji, której miała być poddana załoga, by wylądować za wszelką cenę. Zapis z rzekomym „zmieścisz się" gen. Andrzeja Błasika funkcjonuje w przestrzeni publicznej, choć istnieją poważne zastrzeżenia co do jego rzetelności.
Jak już pisaliśmy na naszych łamach, ma je także wojskowa prokuratura. Nowe odczyty kłócą się z tym, co usłyszeli biegli z krakowskiego Instytutu Ekspertyz Sądowych, a taka rozbieżność w materiale dowodowym byłaby trudna do obronienia przed sądem. Ale sam odczyt przeprowadzony pod kierunkiem reżysera dźwięku Andrzeja Artymowicza został zakwestionowany przez szefową zespołu biegłych prof. Grażynę Demenko.
Profesor punktuje m.in. sposób przeprowadzenia odsłuchu. Okazuje się, że zamiast porównywać parametry głosu, używając wykresów komputerowych, biegli odsłuchiwali indywidualnie oczyszczone z szumów nagrania i doszli do wspólnych spostrzeżeń, które spisali w formie stenogramu.
O ile dyskusja o skuteczności takiego odsłuchu jest istotna, o tyle jeszcze ważniejsze wydaje się pytanie o sens tworzenia nowej kopii taśm. Prokuratorzy w ostatnim komunikacie zastrzegli, że kierowali się „argumentacją biegłych, posiadających specjalistyczną wiedzę". Jednak inicjatywa biegłych może budzić wątpliwości.
Wyjaśnił to „Gazecie Wyborczej" brytyjski ekspert w dziedzinie odsłuchów prof. Peter French. „Wyssanymi z palca" nazwał twierdzenia, że dzięki nowej kopii taśm udało się odczytać więcej. Prokuratorzy przekonywali, powołując się na biegłych, że dzięki częstotliwości próbkowania 96 kHz, a nie 11 kHz jak dotąd, materiał do odsłuchu był lepszej jakości. French przypomina, że technika kopiowania nie wydobędzie więcej, niż zapisało się na taśmie, a dla jej odczytu wystarczy kopia o częstotliwości 6,8 kHz. – To przeczy podstawowym zasadom akustyki – określił argumenty biegłych brytyjski ekspert.