Naukowcy wskazali dietę, która może nasilać stany lękowe

Opublikowane w czasopiśmie naukowym "Biological Research” badanie sugeruje, że wysokotłuszczowa dieta może nasilać stany lękowe. "Jesteśmy tak zaprogramowani, by zauważać rzeczy, które powodują u nas choroby" - zaznaczają eksperci.

Publikacja: 18.06.2024 11:20

Naukowcy wskazali dietę, która może nasilać stany lękowe

Foto: Adobe Stock

adm

W ramach badania, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie naukowym "Biological Research”, przeprowadzono eksperymenty na szczurach. Zespół naukowców podzielił zwierzęta na dwie grupy – połowa z nich przez dziewięć tygodni była na standardowej diecie zawierającej około 11 proc. tłuszczu, zaś reszta – na diecie wysokotłuszczowej zawierającej 45 proc. tłuszczu, przede wszystkim tłuszcze nasycone, pochodzące z produktów zwierzęcych. Podczas badania eksperci – chcąc ocenić mikrobiom zwierząt, czyli bakterie jelitowe – analizowali próbki kału. Po zakończeniu eksperymentu szczury poddano także testom behawioralnym. Wyniki badania są zaskakujące – wykazały one bowiem, że dieta wysokotłuszczowa wpływa nie tylko na bakterie jelitowe, ale pośrednio także na substancje chemiczne w mózgu.

Jaka dieta jest najzdrowsza dla serca? Nowe wyniki badań

Dieta wysokotłuszczowa może nasilać stany lękowe. Dlaczego?

Grupa szczurów przydzielona do diety wysokotłuszczowej, oczywiście przybrała na wadze. Zaobserwowano u niej również znacznie mniejsze zróżnicowanie bakterii jelitowych oraz większą różnorodność flory bakteryjnej. Zauważono także przewagę liczby bakterii typu Firmicutes nad bakteriami Bacteroidetes, którą połączyć można z dietą wysoko przetworzoną oraz otyłością. Szczury będące na diecie wysokotłuszczowej wykazywały także wyższą ekspresję trzech genów –tph2, htr1a i slc6a4 – zaangażowanych w produkcję i sygnalizację neuroprzekaźnika serotoniny – szczególnie w obszarze pnia mózgu znanym jako jądro grzbietowe szwu (cDRD), które jest powiązane ze stresem i niepokojem.

Naukowcy podkreślają, że choć serotoninę nazywa się "hormonem szczęścia”, to pewne podzbiory neuronów serotoninowych mogą – po aktywacji – wywoływać u zwierząt reakcje podobne do lęku. Podwyższona ekspresja tph2, czyli hydroksylazy tryptofanu, w cDRD została powiązana z zaburzeniami nastroju i zaburzeniami psychicznymi związanymi ze stresem u ludzi.

Dieta ketogeniczna może powodować starzenie. Niepokojące wyniki badań na myszach

Dieta, która wpływa na nasz mózg w sposób mogący powodować niepokój

- Wszyscy wiedzą, że nie jest to zdrowa żywność, ale mamy tendencję do myślenia o niej wyłącznie w kategoriach przyrostu masy ciała — prof. Christopher Lowry z University of Colorado w Boulder, główny autor badania, cytowany przez portal Science Daily. - Jeśli zrozumiemy, że wpływa ona również na nasz mózg w sposób mogący powodować niepokój, stawka będzie jeszcze wyższa — dodał. - Myśl, że sama dieta wysokotłuszczowa może zmienić ekspresję tych genów w mózgu, jest niezwykła. Grupa wysokotłuszczowa zasadniczo miała w mózgu molekularną sygnaturę stanu wysokiego lęku — zaznaczył Lowry.

Naukowcy są zdania, że dzieje się tak dlatego, że niezdrowy mikrobiom narusza wyściółkę jelit, umożliwiając bakteriom przedostawanie się do układu krążenia i komunikowanie się z mózgiem za pośrednictwem nerwu błędnego, stanowiącego drogę z przewodu pokarmowego do mózgu.

Eksperci jednocześnie podkreślają, że nie wszystkie tłuszcze są złe – te znajdujące się w rybach, oliwie z oliwek, orzechach czy nasionach są zdrowie i mogą mieć działanie przeciwzapalne i korzystne dla mózgu. Naukowcy radzą, by spożywać jak najwięcej różnych rodzajów owoców i warzyw oraz produkty sfermentowane, które wspierają zdrowy mikrobiom.

Czym jeździć