Carrefour zwolnił w Polsce ponad 900 pracowników. Zamyka też kolejne sklepy

Francuska sieć Carrefour w ciągu roku zwolniła w Polsce ponad 900 osób, w tym samym okresie zlikwidowała też niemal 100 placówek. To efekt rosnącej potęgi dyskontów, które zdominowały rynek.

Publikacja: 17.07.2024 13:39

Carrefour zwolnił w Polsce ponad 900 pracowników. Zamyka też kolejne sklepy

Foto: Bloomberg

Spośród likwidowanych sklepów większość — bo 92 — stanowiły franczyzowe. Mimo redukcji zatrudnienia w swoich placówkach francuska sieć zamierza koncentrować się na rozwijaniu sieci właśnie sklepów franczyzowych. Równolegle redukowane jest zatrudnienie, w Carrefour pracę straciło niemal 1 tys. osób w ciągu roku.

Carrefour przegrywa. Zwalnia w Polsce pracowników i zamyka sklepy

Jak donosi serwis DlaHandlu.pl, pod koniec 2023 r. Carrefour zatrudniał w Polsce 9 tys. 935 pracowników, co stanowi spadek o 951 osób w porównaniu z końcem 2022 r., kiedy zatrudnienie wynosiło 10 tys. 886 osób.

Trend utrzymuje się od dawna. Przykładowo Carrefour na koniec marca miał 813 sklepów, czyli 28 mniej niż na koniec 2023 r. Liczba sklepów sieci w Polsce jeszcze na koniec 2022 r. wynosiła 928, a na koniec 2021 r. było 955 punktów.

Czytaj więcej

Koniec z dzieleniem się Żappką. Żabka rezygnuje z kodów kreskowych w aplikacji

Carrefour planuje w 2024 r. otwarcie 137 nowych sklepów, przy czym aż 120 będzie działać na zasadzie franczyzy. Firma stawia również na dalszy rozwój kanału dystrybucji online.

Do chwili zatwierdzenia sprawozdania sieć otworzyła jeden sklep osiedlowy, przy jednoczesnym zamknięciu 21 nierentownych lokalizacji. Dodatkowo firma przekształciła jeden hipermarket franczyzowy na zwykły hipermarket oraz dwa supermarkety na supermarkety działające na zasadzie franczyzy.

Dyskonty wygrywają

Zmiany są efektem wielu trendów. Konsumenci odwracają się od hipermarketów. Ich udział w polskim rynku to ok. 6-7 proc., podczas gdy dyskontów niemal 45 proc. Najszybciej rośnie Żabka, która ma w Polsce ponad 10 tys. sklepów, średnio uruchamia ich ok. 1 tys. rocznie. Biedronka półroczne wyniki poda za tydzień, zaś w pierwszym kwartale otworzyła 28 sklepów i przebudowała 62. Na koniec marca miała 3,6 tys. placówek.

Polski rynek handlowy nadal się kurczy. Z 28 monitorowanych jego sektorów w pierwszym półroczu w 21 odnotowano spadek liczby sklepów, a tylko w sześciu wzrost, dla jednego sektora nie odnotowano różnicy – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland.

W efekcie w pierwszym półroczu z polskiego rynku zniknęło nieco ponad 1,6 tys. sklepów. Do tej liczby należy doliczyć 5,2 tys. zawieszonych działalności.

- Najwięcej ubyło sklepów spożywczych, w pierwszych sześciu miesiącach to ponad pół tysiąca, a także sklepów odzieżowych, których ubyło nieco ponad 200. Poza tym ubyło także sklepów niewyspecjalizowanych ogólnego przeznaczenia, z farbami artykułami metalowymi czy księgarni i artykułami piśmienniczymi – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland.

W pierwszym półroczu przybyło sklepów motoryzacyjnych, piekarni i ciastkarni, kwiaciarni, sklepów sportowych czy z artykułami medycznymi.

Spośród likwidowanych sklepów większość — bo 92 — stanowiły franczyzowe. Mimo redukcji zatrudnienia w swoich placówkach francuska sieć zamierza koncentrować się na rozwijaniu sieci właśnie sklepów franczyzowych. Równolegle redukowane jest zatrudnienie, w Carrefour pracę straciło niemal 1 tys. osób w ciągu roku.

Carrefour przegrywa. Zwalnia w Polsce pracowników i zamyka sklepy

Pozostało 87% artykułu
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Handel
Biedronka rozdaje kupony na zakupy za 150 zł. Płaci za błąd
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki