LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings

W czeskich mediach wrócił temat sprzedaży udziałów w tamtejszej niskokosztowej linii Smartwings. Na krótkiej liście zainteresowanych ma być trzech europejskich przewoźników: LOT, Eurowings oraz SunExpress.

Publikacja: 06.09.2024 04:30

LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings

Foto: Bloomberg

Ani biuro prasowe Polskiej Grupy Lotniczej, która prowadziła rozmowy z Czechami, ani przedstawiciele Smartwingsa nie chcą komentować negocjacji, które według nieoficjalnych informacji trwają. – Mogę tylko potwierdzić, że na rynku jest zainteresowanie naszą firmą. Reszty nie chciałbym w tej chwili komentować – cytuje Jiříego Šimáněgo, współwłaściciela Smartwingsa, czeski dziennikarz Marek Baloun z portalu lotniczego Aeroweb.cz.

„Uprzejmie informujemy, że nie komentujemy pojawiających się doniesień medialnych” – odpisało biuro prasowe Polskiej Grupy Lotniczej. 

Co to jest Smartwings

Wcześniej, wiosną 2024 r., z potencjalnej transakcji wycofał się izraelski niskokosztowy przewoźnik Israir, który oferował za Smartwingsa 44 mln dol. I podobno poszło wtedy o pieniądze. – Roman Vik, drugi współwłaściciel Smartwingsa, ma reputację człowieka, który będzie rozmawiał z każdym i obieca wszystko każdemu, żeby wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy – usłyszeliśmy od osoby dobrze poinformowanej.

Smartwings ma dzisiaj we flocie 47 samolotów, większość z nich to Boeingi 737. Na rynku czeskim obsługuje nie tylko czartery, ale także regularne połączenia. Ma spółki także poza Czechami, również w Polsce, Niemczech, we Francji, na Węgrzech, Słowacji i na Wyspach Kanaryjskich. We Francji, na Wyspach Kanaryjskich i w Izraelu posiada również bazy operacyjne.

Jak rozwija się LOT

LOT powinien oprócz wzrostu organicznego rosnąć także dzięki akwizycjom. Pandemia pokrzyżowała plany z Condorem, a teraz rodzi się nowa szansa na zakup zdrowej, perspektywicznej i szybko rozwijającej się linii – powiedział Adrian Furgalski, ekspert rynku lotniczego, prezes ZDG TOR. – LOT przed pandemią już był gotowy do tego, aby rosnąć nie tylko organicznie, ale i przez przejęcia.

– Condor był dobrym pomysłem, a przejęcie dawało liczne synergie operacyjne i kosztowe. Niestety, stało się tak, jak się stało ze światowym lotnictwem. Niemiecki rynek dawał z pewnością większe możliwości rozwoju i szansę na lepsze pieniądze – uważa Furgalski. To byłoby wzmocnienie pozycji LOT-u w Europie Środkowo-Wschodniej. Wysokość i rodzaj zaangażowania to już kwestia doradcy, który ma pełen obraz sytuacji. Finansowo nie ma problemu, by LOT przejął 100 procent udziałów  dodał.

Atrakcyjna opcja pozyskania samolotów

Zdaniem Dominika Sipińskiego, analityka rynku lotniczego z ch-aviation, byłaby to dość atrakcyjna opcja pozyskania dodatkowych B 737 MAX. – Z tym LOT, zresztą jak wszyscy na tym rynku, ma teraz problem. Do tego przejęcie umożliwiłoby stworzenie drugiego hubu w Pradze bez długiego okresu rozwoju na stratach. Bo to przecież brak skali był problemem rozwoju LOT-u w Budapeszcie. Taki drugi hub rozwiązałby problem braku przepustowości Warszawy – mówi Dominik Sipiński.

–  Natomiast mam duże wątpliwości, czy LOT jest w stanie udźwignąć dwa huby i czy jest na to rynek. Praga kanibalizowałaby wtedy przynajmniej częściowo ruch przez Warszawę. Sam rynek czeski jest mocno turystyczny, więc potencjalną korzyścią jest też wzmocnienie tego, coraz ważniejszego dla LOT-u segmentu. Zresztą zainteresowanie Eurowings i SunExpress to potwierdza. Natomiast, czy potrzebne do tego jest przejęcie Smartwings? Zależy od potencjalnych warunków, ale raczej nie będzie to tania transakcja – uważa analityk ch-aviation.

Kwota 44 mln dol., jaka padła podczas negocjacji z Israir, przy zysku LOT-u za 2023 r. na poziomie miliarda złotych jest w zasięgu możliwości polskiego przewoźnika. – Czy powinien je [pieniądze – red.] wydawać na integrację linii, która ma w sumie bardzo dziwny model biznesowy, w innym kraju, w sytuacji wiszącej ciągle do spłaty pożyczki covidowej i niepewności co do rynku w 20252026 r.? Pewnie ciężko byłoby to obronić  zastanawia się Dominik Sipiński.

Dziwna rywalizacja spółek Lufthansy

Niemniej w obecnej sytuacji na europejskim rynku lotniczym szanse LOT-u są niemałe. Dziwne jest to, że o przejęcie czeskiej linii rywalizują ze sobą SunExpress i Eurowings. SunExpress to joint venture Turkish Airlines i Lufthansy (udziały pół na pół), a Eurowings to niskokosztowy przewoźnik niemiecki z grupy Lufthansy.

Tyle że i Eurowings i SunExpress mają jeden problem. Bo Lufthansa dopiero po długich bojach i bolesnych wyrzeczeniach ostatecznie dostała zgodę na przejęcie pakietu udziałów we włoskich liniach ITA. A w ostatni poniedziałek, 2 września, prezes Grupy LH Carsten Spohr poleciał do Lizbony przekonywać rząd portugalski, że jego linia byłaby dobrym partnerem w prywatyzacji TAP.

Czy jest możliwe, by Komisja Europejska dała zgodę na powiększenie udziałów Lufthansy w europejskim rynku lotniczym?

Jedno jest pewne. Europejski rynek lotniczy wrócił do konsolidacji. Oprócz przejęć Lufthansy aktywne są francusko-holenderskie Air Frace-KLM, które wykupiły udziały w skandynawskim SAS. Greckie Aegean Airlines, które umocniły się podczas głębokiego kryzysu finansowego, teraz przejęły za 50 mln euro 21 proc. udziałów w hiszpańskiej Volotei. Volotea ma dowozić do Grecji turystów z Hiszpanii i Włoch.

–  Widziałbym sens dla LOT-u raczej w szukaniu właśnie takich komplementarnych porozumień  uważa Dominik Sipiński.

Ani biuro prasowe Polskiej Grupy Lotniczej, która prowadziła rozmowy z Czechami, ani przedstawiciele Smartwingsa nie chcą komentować negocjacji, które według nieoficjalnych informacji trwają. – Mogę tylko potwierdzić, że na rynku jest zainteresowanie naszą firmą. Reszty nie chciałbym w tej chwili komentować – cytuje Jiříego Šimáněgo, współwłaściciela Smartwingsa, czeski dziennikarz Marek Baloun z portalu lotniczego Aeroweb.cz.

„Uprzejmie informujemy, że nie komentujemy pojawiających się doniesień medialnych” – odpisało biuro prasowe Polskiej Grupy Lotniczej. 

Pozostało 90% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru