Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Ewa Łapińska: Mars intensywnie inwestuje w Polsce

Do tej pory zainwestowaliśmy w Polsce ponad 1 mld dol. Mamy pięć fabryk i dwa centra usług wspólnych, które cały czas rozbudowujemy i unowocześniamy – mówi Ewa Łapińska, general manager Poland & Baltics Mars Wrigley Polska.

Publikacja: 06.09.2024 04:30

Ewa Łapińska: Mars intensywnie inwestuje w Polsce

Foto: Paweł Woźniak

Jak dziś wygląda „zazielenianie” biznesu w koncernie Mars?

To temat, który jest bardzo wysoko na agendzie Marsa zarówno globalnie, jak i lokalnie. Globalnie mamy jasną, ogłoszoną w ubiegłym roku mapę drogową dojścia do neutralności emisyjnej. Chcemy zmniejszyć emisje o 50 proc. do 2030 r. i osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 r. Mamy już konkretne wyniki w tym obszarze. Od 2015 r. ograniczyliśmy ślad węglowy o 16 proc., jednocześnie zwiększając obroty o 60 proc. Firma Mars bardzo poważnie podchodzi do tego tematu. Znaczna część bonusów menedżerów jest zależna od realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

W Polsce również mamy w tym względzie duże sukcesy. Pięć naszych fabryk produkujących słodycze, przekąski i gumy do żucia, ale także karmę dla zwierząt, zaopatruje niemal 80 rynków. Mamy pracowników biurowych oraz dwa centra usług wspólnych. Wszystkie nasze fabryki funkcjonują w 100 proc. w oparciu o energię pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych.

Klienci w Polsce zwracają już uwagę na kwestie środowiskowe w produkcji towarów?

„Klienci” to dla nas sieci detaliczne. Duże sieci detaliczne to często duże koncerny, które również mają cele zrównoważonego rozwoju. Mamy konkretną współpracę z partnerami, którzy są na nią otwarci. Prowadzimy wspólne projekty związane z oszczędnością kartonu i recyklingiem opakowań. W sklepach jednego z klientów wstawiliśmy stelaże i stojaki w strefie przykasowej, które w 100 proc. pochodzą z recyklingu.

Konsumenci również zwracają na to uwagę – chcą produktów, które powstają w sposób zrównoważony. Chcą, żeby firmy wspierały zrównoważony rozwój, ale jednocześnie chcieliby kupować produkty w normalnej cenie. Dla nich to standard, który powinniśmy zapewnić naszej planecie, dzieciom i społecznościom. I to jest nasze wspólne zadanie – wszystkich uczestników rynku.

Jak wyglądają wasze plany inwestycyjne na najbliższe kwartały?

O szczegółach nie mogę jeszcze mówić, ale nasza historia pokazuje, że Mars intensywnie inwestuje w Polsce. Jesteśmy jednym z pięciu głównych rynków w Europie, jeśli chodzi o produkcję i liczbę zatrudnionych współpracowników. Do tej pory zainwestowaliśmy w Polsce ponad 1 mld dol. Mamy wspomniane pięć fabryk, które cały czas rozbudowujemy i unowocześniamy. Mamy konkretne plany na najbliższe dwa lata – chcemy uruchomić nowe linie produkcyjne.

Jesteście obecni w sektorze karmy dla zwierząt. Widać, że ten rynek w Polsce dynamicznie rośnie. Chcecie się na nim jeszcze mocniej rozwijać?

Tak. Mars działa w dwóch obszarach, jeden to przekąski – batony czekoladowe i gumy. Drugi obszar to karma dla zwierząt, gdzie też szybko rozwijamy się, odpowiadając na potrzeby rynku. Liczba gospodarstw domowych posiadających zwierzęta wzrosła kilkakrotnie w ciągu ostatnich paru dekad. Obecnie zwierzęta domowe traktujemy jako część rodziny. Z tą zmianą cywilizacyjną wiążemy naszą strategię biznesową. Oprócz produkcji karm dla zwierząt rozwijamy sektor adresowanych do nich usług. To m.in. budowanie sieci klinik weterynaryjnych – w Polsce pod marką AniCura. W Stanach Zjednoczonych intensywnie rozwijamy sektor zwierzęcej diagnostyki zdrowotnej. Jest to strategicznie ważny obszar dla Marsa.

Ważny wydaje się również wątek digitalizacji. Jak to wygląda z punktu widzenia globalnego koncernu obecnego w Polsce?

Mocno skupiamy się na digitalizacji naszego biznesu w każdym jego aspekcie. Oczywisty jest obszar produkcyjny – nasze polskie fabryki należą do najnowocześniejszych fabryk w Europie i na świecie. Są wysoce zautomatyzowane i używają elementów sztucznej inteligencji przy prognozowaniu popytu czy optymalizacji zużycia surowców. Mamy też rozwiązania, które eliminują używanie wózków widłowych w fabryce. Zamiast tego są specjalne platformy, które przenoszą palety z miejsca na miejsce, co wygląda jak plan filmu science fiction.

Szukamy też możliwości digitalizacji w obszarze komercyjnym. Wypełnianie naszych standardów w punktach sprzedaży mierzymy już w sposób bardzo nowoczesny za pomocą technologii rozpoznawania obrazu. Przedstawiciel handlowy już nie musi wypełniać żadnej ankiety. Wystarczy, że zrobi zdjęcia, które są raportowane w nowoczesny sposób. Niedługo pojawi się technologia, która będzie zarządzać ekspozycją sklepu na podstawie filmu wideo. Podobnie jest w bardzo wielu innych obszarach, w których przyglądamy się możliwości digitalizacji.

—not. gba

Jak dziś wygląda „zazielenianie” biznesu w koncernie Mars?

To temat, który jest bardzo wysoko na agendzie Marsa zarówno globalnie, jak i lokalnie. Globalnie mamy jasną, ogłoszoną w ubiegłym roku mapę drogową dojścia do neutralności emisyjnej. Chcemy zmniejszyć emisje o 50 proc. do 2030 r. i osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 r. Mamy już konkretne wyniki w tym obszarze. Od 2015 r. ograniczyliśmy ślad węglowy o 16 proc., jednocześnie zwiększając obroty o 60 proc. Firma Mars bardzo poważnie podchodzi do tego tematu. Znaczna część bonusów menedżerów jest zależna od realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Pozostało 86% artykułu
Forum Ekonomiczne
Jassem, Hofmarcher: Trzeba ujednolicić sposób leczenia raka płuca
Forum Ekonomiczne
Tomasz Bogus, PKO Leasing o największych wyzwaniach dla leasingu
Forum Ekonomiczne
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Forum Ekonomiczne
Jan Garncarek: Design kolekcjonerski to odpowiedź na przesyt wzornictwem przemysłowym
Forum Ekonomiczne
Jacek Jassem: Terapia celowana to przełom w onkologii
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne