Eksperci podczas debaty na XXXIII Forum Ekonomicznym w Karpaczu podkreślili, że znaczenie firm z USA wykracza daleko poza aspekty makroekonomiczne. W zeszłym roku obroty handlowe między Polską a USA wyniosły 28 mld dol., a w ciągu ostatnich czterech lat amerykańskie firmy zainwestowały w Polsce prawie 9 mld dol., stając się jedną z dwóch najważniejszych grup inwestorów zagranicznych – obok firm niemieckich. Nowe inwestycje pojawiają się głównie w sektorach usług biznesowych, logistyki oraz IT, a zyski są reinwestowane, co wspiera rozwój m.in. centrów usług wspólnych.
W latach 2010–2021 napływ inwestycji amerykańskich do Polski rósł o połowę szybciej niż inwestycje zagraniczne ogółem, jak wynika z raportu SGH i Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham). Wartość inwestycji amerykańskich firm stanowi ponad 4 proc. polskiego PKB.
Szeroki wpływ
Podczas debaty „Wpływ rozwoju amerykańskich firm na polską gospodarkę” eksperci podkreślali, że obecność amerykańskich firm w Polsce ma szersze znaczenie niż tylko ekonomiczne. W dyskusji udział wzięli: Tomasz Rogacz, managing director McDonald’s Polska, Aleksander Siemaszko, dyrektor Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, poseł Ryszard Petru oraz Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard Polska.
Aleksander Siemaszko podkreślił, że Stany Zjednoczone są niezwykle istotnym partnerem, a inwestycje firm amerykańskich cechują się wysoką wartością dodaną. Zauważył, że Polska przekształca się z kraju inwestycji pracochłonnych w kraj inwestycji kapitałochłonnych. Wzrost zainteresowania firm z sektora usług i technologii świadczy o transformacji polskiej gospodarki.