Wyzwania bliskie i dalekie

Czy w rządzie będzie wicepremier ds. gospodarczych? Co dalej ze strategią imigracyjną i planami ws. energetyki? Jak w dalszej perspektywie wygląda przyszłość Polski i świata? Takie pytania padały podczas tegorocznego EFNI w Sopocie.

Warto myśleć o pracy w nowej energetyce

Transformacja energetyczna zwiększy zapotrzebowanie na dobrze wykwalifikowanych pracowników w tej branży – ocenia Dariusz Marzec, prezes PGE.

Regulacje nie mogą tłumić konkurencyjności

Przedsiębiorcy alarmują, że nadmiar unijnej biurokracji uderza w biznes – znaczne zasoby kierowane są na wypełnianie regulacji, co hamuje rozwój produktów i usług.

Dobrostan klientów – zadanie dla firm

Przedsiębiorstwa coraz częściej patrzą na klienta już nie tylko jak na konsumenta. Starają się zadbać o jego dobrostan, wychodząc poza standard rynkowy. To kwestia odpowiedzialności wspartej odpowiednimi regulacjami.

Polski biznes musi być słyszany w Brukseli

Rodzimi przedsiębiorcy powinni być aktywni w Brukseli, ponieważ prawo tam stanowione dotyczy w dużej mierze kwestii gospodarczych, a zatem kluczowych dla biznesu. Polska prezydencja sprzyja nagłośnieniu najbardziej palących kwestii.

OZE wspierają ochronę klimatu

Unijne standardy, neutralność technologiczna i różnorodność na rzecz wykorzystania potencjału odnawialnych źródeł.

Potrzebny jest minister od gospodarki

Biznes potrzebuje zielonej, dostępnej i nie za drogiej energii, dostępności pracowników oraz dokończenia budowy otwartego europejskiego rynku i europejskiej konkurencyjności – mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.

Nasz cel to zrównoważone rolnictwo

Chcemy obniżać emisję gazów cieplarnianych, szczególnie metanu, w naszej działalności oraz wprowadzać zaawansowane praktyki rolnictwa regeneracyjnego – mówi Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone.

Czy wszystkie chwyty są dozwolone

Zachód wie, że jeżeli będzie dalej otwarty na subsydiowany eksport Chin, to zostanie bez przemysłu. Ten konflikt jest tak fundamentalny, że trudno być optymistą – mówi dr hab. Marcin Piątkowski, ekonomista.

Kluczowa jest wiarygodność

Przy badaniu wiarygodności gospodarczej dobrze byłoby dodać wskaźnik oceny gospodarki cyfrowej i porównać sytuację Polski do innych krajów. Byłby to drogowskaz, jak wykorzystać możliwości, które daje cyfryzacja.

Polska potrzebuje całościowej polityki przemysłowej

Skuteczna transformacja zwiększy bezpieczeństwo energetyczne i gospodarcze kraju. Musi być przeprowadzona i szybko, by zapewnić nieprzerwane dostawy zielonej energii dla przemysłu.

Współpraca musi trwać, nawet jeżeli jest trudna

Ostatnio politycy zbyt często sięgają tylko do kategorii zagrożeń. To zaraz może dotyczyć nie tylko Chin ale olbrzymich połaci Azji – mówi Janusz Piechociński, były wicepremier, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska–Azja.

Mecenasi chcą wspierać kulturę

Biznes nie zadowala się już sponsoringiem w zamian za logo na bilecie. Chce być partnerem i kulturę współtworzyć.

Zrównoważone rolnictwo jest bliskie naszej strategii

Innowacje i rola biznesu są kluczowe w poszukiwaniu bezpiecznych i zrównoważonych rozwiązań – mówi Anna Zalewska, advocacy manager, BASF Polska.

Jak pogodzić rolnictwo efektywne i zrównoważone

Obecny model rolnictwa jest efektywny, ale ma wysoki koszt środowiskowy. Z kolei rolnictwo ekologiczne to model kosztowny, o ograniczonej skali produkcji, co wpływa na jego wyższą cenę. Złotym środkiem jest rolnictwo zrównoważone.

Polska może być aktywnym graczem

UE dochodzi do momentu, kiedy uznaje, że globalizacja, wolne rynki jednak nie są najlepszym rozwiązaniem na współpracę z Chinami – mówi prof. Marcin Jacoby z Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS.

Rozwój nowych technologii przesądzi o konkurencyjności Europy

Europa powinna myśleć, jak wzmocnić edukację w obszarze nowych technologii i zwiększyć nakłady na badania i rozwój. Bez tego nie będzie konkurencyjna wobec gospodarki amerykańskiej czy chińskiej.

Rolnictwo ma szczególne miejsce w naszej strategii

W Polsce od 31 lat realizujemy nasz program agrarny. Staramy się edukować rolników i wspierać w działaniach tak, aby ich uprawy były jak najbardziej przyjazne dla środowiska – mówi Aleksandra Wierzba, corporate affairs representative, PepsiCo.