Biznes coraz głośniej mówi o deregulacji w odniesieniu do polityki Unii wobec firm. Przestrzega, że brak swobody działania może mieć poważne konsekwencje w gospodarczej rywalizacji Europy z USA i Azją. Swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami w tym obszarze dzielili się z uczestnikami Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie uczestnicy debaty „Czy unijne regulacje sprzyjają konkurencyjności?”.
Marek Górski, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ERGIS, zauważył, że wiele przepisów nie zostało dobrze przygotowanych, są procedowane za szybko i bez analiz. Przykładem są przyjęte wiosną regulacje ws. ponownego wykorzystania opakowań.
Wśród nowych obowiązków jest wykorzystywanie do mocowania towarów w transporcie folii wielokrotnego użytku. Tymczasem folii stretch, doskonale nadającej się do pakowania, odpornej i chroniącej towar, a jednocześnie bardzo cienkiej i stanowiącej ułamek wagi ładunku, nie można ponowne wykorzystać – ale można ją recyklować. Bruksela obiecała zmiany, ale to potrwa. Jednocześnie skomplikowanie różnych regulacji powoduje trudności w ich interpretacji i wdrażaniu przez firmy. – Biurokraci w UE wymyślają pewne rzeczy bez kontaktu z rzeczywistością biznesową – punktował menedżer.
Małgorzata Krajewska, dyrektorka regulacji i spraw europejskich w Orange Polska, na pytanie, czy da się wyważyć regulacje między interesem konsumenta a konkurencyjnością, odpowiedziała: – Mam przekonanie, że to możliwe. Zaczynamy nowy cykl legislacyjny w UE, jesteśmy po lekturze raportów Draghiego i Letty, które potwierdziły dość ponurą diagnozę na temat konkurencyjności Europy i dziś chyba nikt nie ma już wątpliwości, że bez zmiany dotychczasowego modelu, w tym regulacyjnego, nie będziemy w stanie odbudować nadwątlonych europejskich muskułów. W EFNI uczestniczy wielu europosłów oraz przedstawicieli krajowej administracji i mam wrażenie, że jest szeroki konsensus w tym obszarze i determinacja do zmiany.
Jak zauważyła Małgorzata Krajewska, w UE mamy wysoki standard ochrony konsumentów i to jest pozytywne. – Zaniedbaliśmy jednak inne istotne wymiary, takie jak budowanie konkurencyjności, innowacyjności i siły inwestycyjnej biznesu – powiedziała.