Dobrostan klientów – zadanie dla firm

Przedsiębiorstwa coraz częściej patrzą na klienta już nie tylko jak na konsumenta. Starają się zadbać o jego dobrostan, wychodząc poza standard rynkowy. To kwestia odpowiedzialności wspartej odpowiednimi regulacjami.

Publikacja: 28.10.2024 04:55

Obecna rzeczywistość wymaga innego podejścia przedsiębiorców do kwestii ESG – wskazywali uczestnicy

Obecna rzeczywistość wymaga innego podejścia przedsiębiorców do kwestii ESG – wskazywali uczestnicy dyskusji

Foto: Konfederacja Lewiatan

Zmienia się spojrzenie firm na rynek, legislacja w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, ale też oczekiwania samych konsumentów. Nowa rzeczywistość wymaga innego podejścia przedsiębiorców do kwestii ESG. O tym, czy marki dbają o dobrostan konsumenta, rozmawiano w trakcie jednej z dyskusji podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Co kryje się pod określeniem „dobrostan”? Prof. Małgorzata Burchard-Dziubińska z Uniwersytetu Łódzkiego wskazuje, że można to pojęcie rozpatrywać w dwóch ujęciach – obiektywnym i subiektywnym. Obiektywne związane jest ze zdrowiem – to ujęcie jest mierzalne. Z kolei subiektywne to poczucie szczęścia, dobrej jakości życia.

Firma Benefit Systems przeprowadziła ogólnopolskie badanie Polaków, z którego wynika, że tylko 30 proc. ankietowanych określa swój dobrostan jako wysoki. To niespecjalnie satysfakcjonujący wynik.

Odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje, szukał Piotr Szostak, dyrektor zarządzający ds. strategii i rozwoju produktu Benefit Systems. – Ludzie stworzyli sobie środowisko, które ich wyniszcza. Mamy coraz mniej ruchu, branża spożywcza atakuje nas wysoko kalorycznym jedzeniem, odczuwamy coraz więcej stresu, śpimy krócej, do tego nasz sen jest słabszy jakościowo. Rzeczywistość kontra my to nierówna walka – mówił.

Warto wesprzeć konsumenta, a tym samym społeczeństwo, w dokonywaniu właściwych wyborów. To zadanie również dla firm, które mają w tym obszarze sporo możliwości. Jednym z rozwiązań jest edukacja, przekazanie konkretnej porcji wiedzy pozwalającej podejmować dobre decyzje. – Proponujemy od lat styl życia jako lekarstwo. Promujemy ruch – informował Szostak.

Teraz Benefit Systems idzie jednak dalej, oferując pracodawcom nowe narzędzia, które pozwolą poprawić dobrostan pracowników również w zakresie psychologii, odżywiania się i rozwoju. Edukacja i wsparcie w tym obszarze pozwalają ludziom skuteczniej radzić sobie z trudnymi sytuacjami i coraz bardziej skomplikowanym środowiskiem. – Benefit Systems stara się podchodzić do tego problemu systemowo. Na końcu musi być cel, by dbanie o dobrostan pracowników było dla firm dobrą inwestycją. Im lepszy jest dobrostan pracowników, tym bardziej są produktywni – podkreślał Szostak.

Świadomość społeczna w zakresie zdrowia jest coraz większa. Jak zaznaczał dyrektor, dziś nie chodzi się już na siłownię tylko po to, by lepiej wyglądać, ale by być zdrowszym. Konsumenci, kupując produkty, dokonują bardziej świadomych wyborów, chcą, by były zdrowe. Zmieniają się tym samym kryteria nabywcze. Biznes musi odpowiadać na te potrzeby, by budować zaufanie wśród klientów.

O dobrostan klientów, a w tym przypadku pacjentów, dba również Grupa LUX MED. – Pomagamy ludziom w dłuższym, zdrowszym i szczęśliwszym życiu i czynimy świat lepszym. Zdrowie jest najwyższą wartością w życiu, wypełnianie takiej misji jest szczególnie istotne – mówiła Joanna Węgrzynowska, pełnomocnik zarządu firmy ds. ESG. W tym przypadku również edukacja odgrywa istotną rolę. Chodzi o zachęcanie pacjentów do badań profilaktycznych. Bo lepiej i łatwiej jest zapobiegać chorobom, niż je leczyć.

Marta Pawłowska, dyrektor prezydium Partnerstwa na rzecz Profilaktyki i Leczenia Otyłości, podkreślała, że dobrostan ludzi wymaga zaangażowania biznesu, administracji publicznej, strony społecznej i naukowców. – Mamy świadomość, że w programach zdrowotnych nie rozwiążemy problemu otyłości kampanią. W ramach profilaktyki leczenia otyłości stworzyliśmy założenia do krajowej redukcji otyłości rozpisane na kilka dekad – mówiła.

Dodała, że rola biznesu jest w tym procesie nie do przecenienia. Pokazują to doświadczenia takich krajów, jak Francja, Holandia czy Hiszpania. – W rozwiązaniach długofalowych dotyczących zdrowia publicznego potrzebne jest partnerstwo publiczno-prywatne. Musi być oddolne wsparcie, ale jednocześnie odgórne przywództwo. (…) Mamy już deklaracje firm, producentów artykułów spożywczych, którzy wiedzą, że muszą usiąść z nami do stołu – mówiła Pawłowska.

Działania tego typu wpisują się w społeczną odpowiedzialność biznesu. A tę, za sprawą legislacji, da się zmierzyć. Firmy zobowiązane są do tworzenia raportów niefinansowych, które pokazują, czy ich biznes jest zrównoważony. Allegro zaprezentowało za 2023 rok raport zgodny z dyrektywą CSRD, podejmując wyzwanie na rok przed wejściem w życie takiego obowiązku.

Marta Mikliszańska, dyrektorka ds. publicznych i ESG Allegro, mówiła, że to rodzaj próby generalnej przed wprowadzeniem wymogów określonych w unijnej dyrektywie CSRD rozszerzającej obowiązki raportowe. – Dzięki temu wiemy już, gdzie są potencjalne luki, obszary wymagające dodatkowej pracy i uwagi – mówiła.

Podkreślała, że bycie odpowiedzialnym jest niezwykle istotne. – Ważne jest, by firmy patrzyły na konsumenta nie tylko przez pryzmat siły nabywczej. By myślały, jak można go wesprzeć, zmieniać rzeczywistość wokół niego, pomagać, gdy tego potrzebuje. To nie jest szybka recepta. Na to trzeba pracować latami – podsumowała.

Partner relacji: Benefit Systems

Zmienia się spojrzenie firm na rynek, legislacja w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, ale też oczekiwania samych konsumentów. Nowa rzeczywistość wymaga innego podejścia przedsiębiorców do kwestii ESG. O tym, czy marki dbają o dobrostan konsumenta, rozmawiano w trakcie jednej z dyskusji podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Co kryje się pod określeniem „dobrostan”? Prof. Małgorzata Burchard-Dziubińska z Uniwersytetu Łódzkiego wskazuje, że można to pojęcie rozpatrywać w dwóch ujęciach – obiektywnym i subiektywnym. Obiektywne związane jest ze zdrowiem – to ujęcie jest mierzalne. Z kolei subiektywne to poczucie szczęścia, dobrej jakości życia.

Pozostało 87% artykułu
Europejskie Forum Nowych Idei
Wyzwania bliskie i dalekie
Europejskie Forum Nowych Idei
Warto myśleć o pracy w nowej energetyce
Europejskie Forum Nowych Idei
Regulacje nie mogą tłumić konkurencyjności
Europejskie Forum Nowych Idei
Polski biznes musi być słyszany w Brukseli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejskie Forum Nowych Idei
OZE wspierają ochronę klimatu