Przepisy są rozproszone w kilku ustawach, a ich przestrzeganie wymaga uwagi zarówno właścicieli, jak i inwestorów nieruchomości.
Prawo ochrony środowiska
Wokół lotnisk ustanawiane są obszary ograniczonego użytkowania, co zazwyczaj prowadzi do spadku wartości rynkowej nieruchomości. Jest to najczęściej występująca forma szkody spowodowanej przez takie ograniczenia. Spadek wartości może przybierać różne formy:
- niższa cena rynkowa działek przeznaczonych w przepisach planistycznych pod budownictwo jedno- lub wielorodzinne w stosunku do działek o zbliżonych parametrach, ale położonych poza obszarem ograniczonego użytkowania;
- obniżona wartość już istniejących budynków, co dotyczy zarówno domów jednorodzinnych, jak i mieszkań, które mogą tracić na wartości z powodu lokalizacji w takim obszarze;
- brak wzrostu lub niewielki przyrost wartości rynkowej nieruchomości nawet przy rozbudowie lokalnej infrastruktury komunalnej, drogowej, handlowo-usługowej, w porównaniu ze wzrostem wartości rynkowej nieruchomości o zbliżonych parametrach i zbliżonej infrastrukturze lokalnej, położonych poza takim obszarem.
Obszar ograniczonego użytkowania jest ustanawiany uchwałą sejmiku województwa i publikowany w dzienniku urzędowym. Podstawą do podejmowania uchwał są strategiczne mapy hałasu, których sporządzanie jest obligatoryjne dla miast o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. i głównych lotnisk.
Nawet w przypadku niewielkiego lotniska zarządzanego przez lokalny aeroklub także konieczne jest sporządzenie strategicznej mapy hałasu, jeśli lotnisko jest położone w granicach lub w pobliżu miasta mającego powyżej 100 tys. mieszkańców. Mapy te są aktualizowane co pięć lat.