Mocno pożądane pakiety medyczne

Pakiety medyczne są benefitem pozapłacowym, który najbardziej odciąża budżet domowy. Pracownicy chcieliby je rozszerzyć w pierwszej kolejności o usługi stomatologiczne.

Publikacja: 12.10.2023 03:00

Pakiety medyczne są benefitem pozapłacowym, który najbardziej odciąża budżet domowy

Pakiety medyczne są benefitem pozapłacowym, który najbardziej odciąża budżet domowy

Foto: Adobe Stock

Badanie „Zdrowy pracownik 2023” zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie Centrum Medycznego ENEL-MED pokazuje, że benefitem pozapłacowym, który w czasach wysokiej inflacji, podwyżek cen energii i usług najmocniej odciąża budżety domowe, są pakiety medyczne. Wskazało je sześciu na dziesięciu ankietowanych. Jest to przy tym najważniejszy benefit niezależnie od wieku czy stanowiska.

Czytaj więcej

Lato w sklepach upłynęło na promocjach i walce o ceny

Na drugim miejscu znalazło się dofinansowanie do wypoczynku (45 proc.), przy czym jest ono tym ważniejsze, im starszy jest ankietowany. Na najniższym podium benefitów najsilniej odciążających finanse domowe znalazł się darmowy transport do pracy (41 proc.), co nie dziwi, biorąc pod uwagę wysokie koszty paliwa czy zakupu pojazdu.

Powstało też zestawienie benefitów najbardziej pożądanych przez pracowników. Pakiet medyczny zajmuje w nim pierwsze miejsce ex aequo z dofinansowaniem wypoczynku (81 proc. wskazań). Pracownicy wyraźnie określili, że największe znaczenie w przypadku prywatnej opieki zdrowotnej ma dla nich łatwy i szybki dostęp do lekarzy wielu specjalizacji (75 proc.), wysoko oceniani przez innych pacjentów lekarze (56 proc.) oraz dogodne lokalizacje z parkingiem i wygodnym dojazdem (49 proc.). 47 proc. pracowników zwraca także uwagę na wyposażenie gabinetów, a dla 35 proc. respondentów dużym ułatwieniem jest aplikacja mobilna z listą rezerwową, możliwością zapisania się na wizytę czy otrzymania e-recepty (35 proc.).

Czytaj więcej

Europejskie firmy pokonały pandemię

Co ciekawe, aplikacja mobilna znacznie częściej była wskazywana wśród młodszych Polaków (44 proc. w grupie osób 18–35 lat). Natomiast starsi pracownicy częściej zwracają uwagę na łatwy i szybki dostęp do lekarzy wielu specjalizacji (77 proc. w grupie 55+).

Pakiety medyczne oferuje swoim pracownikom już osiem na dziesięć firm w Polsce, które zatrudniają więcej niż 50 osób, choć standardem są w tych, które zatrudniają 250 pracowników i więcej (97 proc.). Okazuje się jednak, że oferowane pakiety nie zawsze zawierają w sobie to, czego oczekują pracownicy. Ankietowani powiedzieli, że wsparcie medyczne powinno w pierwszej kolejności zostać uzupełnione o usługi stomatologiczne. Na stomatologię zachowawczą wskazało 53 proc. pracowników, a na profilaktykę stomatologiczną 50 proc. Co trzeci ankietowany chciałby mieć dostęp do rehabilitacji (35 proc.) i konsultacji specjalistycznych, takich jak ortodoncja czy protetyka (33 proc.). 16 proc. wskazuje na ubezpieczenie zagranicznych podróży, a 13 proc. na stomatologię estetyczną.

Czytaj więcej

Prezes NBP ogłosił sukces w walce z inflacją, która jest drugą najwyższą w UE

Oczekiwania pracowników są jednak zróżnicowane ze względu na wiek. Im starszy pracownik, tym większe jest zainteresowanie stomatologią zachowawczą, rozszerzonym zakresem zabiegów ambulatoryjnych oraz rehabilitacją. Dla młodszych pracowników ważniejsze jest ubezpieczenie zagraniczne w podroży (31 proc. wskazań wśród osób w wieku 18–24 lata i 24 proc. w grupie osób 25–34 lata, podczas gdy 15 proc. w grupie 56–65 lat).

Badanie „Zdrowy pracownik 2023” zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie Centrum Medycznego ENEL-MED pokazuje, że benefitem pozapłacowym, który w czasach wysokiej inflacji, podwyżek cen energii i usług najmocniej odciąża budżety domowe, są pakiety medyczne. Wskazało je sześciu na dziesięciu ankietowanych. Jest to przy tym najważniejszy benefit niezależnie od wieku czy stanowiska.

Na drugim miejscu znalazło się dofinansowanie do wypoczynku (45 proc.), przy czym jest ono tym ważniejsze, im starszy jest ankietowany. Na najniższym podium benefitów najsilniej odciążających finanse domowe znalazł się darmowy transport do pracy (41 proc.), co nie dziwi, biorąc pod uwagę wysokie koszty paliwa czy zakupu pojazdu.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom