Lato w sklepach upłynęło na promocjach i walce o ceny

Sprzedaż rośnie głównie dzięki wynikom sklepów internetowych. Najmocniej wpływ ograniczeń w wydatkach konsumenckich czują sprzedawcy odzieży czy biżuterii.

Publikacja: 12.10.2023 03:00

Konsumenci nadal zmieniają swoje zwyczaje podczas zakupów

Konsumenci nadal zmieniają swoje zwyczaje podczas zakupów

Foto: AdobeStock

Z najnowszych wyników badania Mastercard SpendingPulse, o którym „Rzeczpospolita” pisze pierwsza, wynika, że w lipcu i sierpniu sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 9 proc. w ujęciu wartościowym. To głównie efekt lepszych wyników sklepów internetowych: w ich przypadku obroty w ujęciu rocznym wzrosły o 15,5 proc.

W poszczególnych sektorach sytuacja była mocno zróżnicowana. Mimo wysokiego tempa wzrostu cen w przypadku salonów jubilerskich sprzedaż wzrosła tylko o 1,2 proc., zaś w odzieżowych to 2,3 proc. Mocny, bo 17,8-proc. wzrost zanotował sektor gastronomiczny, ale to także efekt wyższych cen. Kluczowy w handlu sektor zakupów spożywczych w ujęciu wartościowym zanotował wzrost o 14 proc.

Czytaj więcej

Prezes NBP ogłosił sukces w walce z inflacją, która jest drugą najwyższą w UE

Walka z inflacją

– Europejscy konsumenci wykorzystali lato, aby cieszyć się znaczącymi doświadczeniami. Obejmowało to spotkania z bliskimi i odkrywanie nowych lokalizacji, o czym świadczą zwiększone wydatki w sektorze hotelarsko-gastronomicznym w wielu lokalizacjach – mówi Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka w Mastercard Economics Institute. – Pomimo presji inflacyjnej w dalszym ciągu wywierającej wpływ na wiele rynków, statystyki pokazują, że wydatki konsumenckie w dalszym ciągu wykazują odporność i wzrost – dodaje.

Ogółem w Europie na dziewięciu analizowanych rynkach sprzedaż detaliczna wzrosła o 9,8 proc. W Polsce zdecydowanie najmocniej spośród analizowanych rynków urosła gastronomia. Podobnie za granicą: wydatki w restauracjach wzrosły 12,5 proc. we Francji, 11,1 proc. w Czechach, 8,9 proc. we Włoszech. Analitycy Mastercard Economics Institute zwracają uwagę, że podczas gdy całkowita sprzedaż detaliczna wzrosła dzięki rosnącemu e-commerce w takich krajach jak Polska czy Czechy, to sprzedaż stacjonarna odnotowała wzrost na Węgrzech aż o 12,3 proc., a w Wielkiej Brytanii o 4,8 proc.

Nie jest zaskoczeniem, że wydatki na artykuły spożywcze pozostały głównym czynnikiem napędzającym sprzedaż detaliczną w całej Europie, czego efektem jest ich wzrost o 14,6 proc. Konsumenci w dalszym ciągu wydają na artykuły pierwszej potrzeby, choć ma na to wpływ także inflacja. Tego lata liderem była Wielka Brytania, która odnotowała wzrost o 13,1 proc., za nią plasowały się Węgry ze wzrostem 12,7 proc. oraz Hiszpania – 9,6 proc.

Czytaj więcej

Mocno pożądane pakiety medyczne

Nowe strategie

Zmiany w koszykach jednak postępują, co potwierdzają inne firmy. NielsenIQ wskazuje, że 95 proc. polskich konsumentów zmieniło sposób robienia zakupów FMCG i przyjęło szereg strategii zarządzania swoimi wydatkami. Są trzy najważniejsze strategie oszczędzania. To m.in. częstsze robienie zakupów w sklepach dyskontowych, na co wskazuje 47 proc. O zakupach na promocji, niezależnie od tego, która marka jest w okazyjnej cenie, mówi 39 proc. 34 proc. zaś skupia się na produktach pierwszej potrzeby. W efekcie firma zauważa, że udział marki własnej w rynku to już 22 proc.

– Sklepy detaliczne i ich dostawcy muszą zdawać sobie sprawę z rosnącego znaczenia marek własnych w branży spożywczej w dającej się przewidzieć przyszłości – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ w Polsce. – Najlepsza strategia na przyszłość będzie zależna od specyfiki danej linii produktów. Jednym ze skutecznych podejść jest wyróżnianie swoich produktów, wspieranie innowacji i dążenie do zajęcia unikalnej niszy rynkowej zamiast być postrzeganym wyłącznie jako „przyjazna dla budżetu alternatywa” – tłumaczy. Jak dodaje, współpraca z detalistami, którzy mają produkty marek własnych, niesie ze sobą różnorodne korzyści. – W tym możliwość przewodzenia w konkretnych kategoriach produktowych i uzyskanie wcześniejszego wglądu w zmiany w ofercie produktów i segmentów cenowych – dodaje.

Czytaj więcej

Europejskie firmy pokonały pandemię

Sytuacja rynkowa zaczyna się powoli, ale jednak poprawiać, wyhamowuje tempo spadku zakupów spożywczych, obserwowane w ujęciu ilościowym. – Odsetek konsumentów dotkniętych kryzysem, czyli oświadczających, że ich finanse ledwo starczają na przeżycie do końca miesiąca, w sierpniu 2023 wrócił do stanu 30 proc. Wcześniej potrafił osiągać wartości nawet 35–36 proc. – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK. – 86 proc. populacji konsumentów wciąż deklaruje konieczność oszczędzania, jednak jest to zmiana na plus względem 91 proc. w całym roku 2022 i na początku 2023 – mówi Karolina Zajdel-Pawlak.

W efekcie między innymi takiego nastawienia konsumentów obecnie już 90,6 proc. przegląda gazetki z promocjami sieci handlowych. – Najwięcej jest ich w grupach wiekowych 35–44 i do 45–54 lata. Z kolei najmniej popularne są wśród osób w wieku ponad 75 lat – mówi Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix.

34,7 proc. badanych przegląda gazetki dwa czy trzy razy w tygodniu, a 28,6 proc. raz w tygodniu. – Gazetki mają krótki cykl życia, ale też 89 proc. uważa je za wiarygodne źródło informacji – mówi Łuczak.

Z najnowszych wyników badania Mastercard SpendingPulse, o którym „Rzeczpospolita” pisze pierwsza, wynika, że w lipcu i sierpniu sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 9 proc. w ujęciu wartościowym. To głównie efekt lepszych wyników sklepów internetowych: w ich przypadku obroty w ujęciu rocznym wzrosły o 15,5 proc.

W poszczególnych sektorach sytuacja była mocno zróżnicowana. Mimo wysokiego tempa wzrostu cen w przypadku salonów jubilerskich sprzedaż wzrosła tylko o 1,2 proc., zaś w odzieżowych to 2,3 proc. Mocny, bo 17,8-proc. wzrost zanotował sektor gastronomiczny, ale to także efekt wyższych cen. Kluczowy w handlu sektor zakupów spożywczych w ujęciu wartościowym zanotował wzrost o 14 proc.

Pozostało 87% artykułu
Handel
Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko