W obecnym stanie prawnym istnieje przeszkoda we współpracy Polski jako państwa nieuczestniczącego we wzmocnionej współpracy z Prokuraturą Europejską – czytamy w uzasadnieniu zmian.
Dziś PE nie jest uprawniona do występowania – w prowadzonych postępowaniach karnych w granicach swej kompetencji – o udzielenie jej szeroko rozumianej pomocy prawnej przez polskie organy postępowania karnego (prokuratury i sądy) i vice versa. Kodeks postępowania karnego nie przewiduje też dziś możliwości stosowania instrumentów unijnych w relacjach z organami UE. Jest to możliwe wyłącznie w relacjach z państwami członkowskimi UE i z kompetentnymi organami tych państw – uzasadnia zmiany rząd. Twierdzi też, że m.in. przepisy o zatrzymywaniu, europejskim nakazie dochodzeniowym czy europejskim nakazie aresztowania wymagają dodatkowych zmian.
I takie mają się pojawić. Mają włączyć Prokuraturę Europejską do kręgu podmiotów uprawnionych do funkcjonowania w transgranicznym obrocie prawnym i umożliwić polskim prokuraturom i sądom wykonywanie jej wniosków. Ważna ma być także możliwość występowania przez polskie prokuratury i sądy do PE o zabezpieczenie i przekazanie materiału dowodowego w sprawach objętych jej kompetencją.
Nowelizacja polega na dodaniu do kodeksu postępowania karnego nowego przepisu art. 615a, dotyczącego odpowiedniego stosowania w relacjach z Prokuraturą Europejską przepisów znajdujących się m.in. w rozdziale 62 „Pomoc prawna i doręczenia w sprawach karnych", w szczególności w odniesieniu do powołania zespołu śledczego, czy w rozdziale 62c „Wystąpienie do państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przeprowadzenie czynności dochodzeniowych na podstawie europejskiego nakazu dochodzeniowego".
Projektowana regulacja ma na celu włączenie Prokuratury Europejskiej do kręgu podmiotów uprawnionych do funkcjonowania w obrocie prawnym.
Etap legislacyjny: wpisany do wykazu prac Rady Ministrów