Decyzja Australijskiego Sądu Federalnego z 1995 r. przyznała pierwsze, a zarazem rekordowe odszkodowania aborygeńskim artystom, których dzieła zostały powielone na dywanach bez ich wiedzy i pozwolenia.. Sąd Najwyższy w sprawie Milpurrurru & Others przeciwko Indofurn Pty Ltd & Others przyznał kwotę 188 640 dol. trzem żyjącym artystom i prawnemu przedstawicielowi pięciu zmarłych. Decyzja ta była następstwem dokonanego przez rząd federalny przeglądu przepisów o własności intelektualnej mających zastosowanie do sztuki i kultury Aborygenów oraz mieszkańców wysp w Cieśninie Torresa.
Pozew został wniesiony przeciwko spółce Indofurn Pty Ltd z siedzibą w Perth, znanej w momencie popełnienia zarzucanych naruszeń pod nazwą Beechrow Pty Ltd. Beechrow sprowadził dywany z Wietnamu, kraju, w którym nie obowiązują prawa autorskie, i sprzedał je w Australii po 4000 dol. za sztukę.
Czytaj więcej
Grupa Socjalistów i Demokratów już wcześniej była krytykowana za miękkie stanowisko wobec Kataru. Aresztowana w piątek Ewa Kaili nazwała ten kraj „liderem praw pracowniczych”, nie zważając na międzynarodową krytykę tamtejszych warunków pracy.
Artyści, których prace zostały powielone bez pozwolenia, to wybitni artyści aborygeńscy, w tym George Milpurrurru, pierwszy malarz aborygeński, który miał swoją indywidualną wystawę w Australijskiej Galerii Narodowej. Jego praca „Goose Egg Hunt” reprodukowana na dywanach, jest obecnie własnością Galerii i można ją tam podziwiać. Pozostałe reprodukowane prace również pochodziły z Australijskiej Galerii Narodowej lub z prywatnych kolekcji artystów.
Prace zostały odtworzone z edukacyjnego portfolio dzieł sztuki aborygeńskiej wydanego przez Australijską Galerię Narodową oraz kalendarza wydanego przez Australijski Serwis Informacyjny. Z dowodów przedstawionych Sądowi wynikało, że publikacje te leżały na biurku szefa wietnamskiej fabryki dywanów, kiedy po raz pierwszy odwiedził ją australijski biznesmen Beechrow. W obu publikacjach widniały nazwiska artystów i krótki opis tematu obrazu, a grafika wyraźnie wskazywała, że tematyka dotyczyła historii stworzenia świata o duchowym i sakralnym znaczeniu dla malującego.