Zgodnie z art. 4.1 Konstytucji RP „Naród sprawuje władzę poprzez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio”, a obywatel polski ma prawo „udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat” (art. 62. 1).
Przewidziane w konstytucji referenda mogą mieć różne znaczenie w zależności od kryteriów klasyfikacji. Konstytucja z 1997 r. przewiduje trzy rodzaje referendum: referendum ratyfikacyjne umowy międzynarodowej (art. 90 ust. 3), referendum w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa (art. 125), referendum w sprawie zmiany konstytucji (art. 235).
W sprawach o szczególnym znaczeniu
Pozostawiając na boku referendum pierwsze i trzecie, w sprawie ewentualnego referendum dotyczącego migrantów w związku z przyjętym na początku czerwca przez Radę Europejską stanowiskiem dotyczącym reformy polityki migracyjnej, zastosowanie niewątpliwie będzie miał art. 125 konstytucji, w myśl którego „[w] sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe” (ust. 1).
Czytaj więcej
PiS wraca do straszenia uchodźcami. Pewnie dlatego, że nie ma się czym pochwalić w reformach sądownictwa, a dotychczasowe pomysły kampanijne jak 800 plus nie dały partii rządzącej przełamania w kampanii wyborczej.
Określenie „sprawa o szczególnym znaczeniu dla państwa” nie zostało wyjaśnione ani uszczegółowione ani w konstytucji, ani też w żadnym akcie rangi ustawowej. Pewną wskazówkę można odnaleźć w uzasadnieniu ustawy z 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym: „[r]eferendum w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa (art. 125 ust. 1 konstytucji) ma charakter fakultatywny. Konstytucja nie określa rodzaju spraw, które mogą być poddane referendum; wymaga jednak, by miały one związek z Państwem, a nie tylko z określonymi grupami lub środowiskami”.