Cukru nie zabraknie, cena raczej spadnie

Ruszyła kolejna kampania cukrownicza. Produkcja w tym sezonie będzie niższa niż w poprzednim. Cukru starczy jednak zarówno na potrzeby wewnętrzne, jak i na eksport.

Publikacja: 19.10.2022 03:00

W czasie kampanii cukrowniczej 2022/2023 produkcja cukru przekroczy wedle szacunków 2 mln ton

W czasie kampanii cukrowniczej 2022/2023 produkcja cukru przekroczy wedle szacunków 2 mln ton

Foto: shutterstock

Związek Producentów Cukru w Polsce szacuje, że w czasie trwającej do stycznia kampanii zostanie wyprodukowanych ponad 2 mln ton cukru. To mniej niż w sezonie 2021/2022, gdy produkcja przekroczyła 2,3 mln ton. Nawet w słabszych latach produkujemy więcej cukru, niż konsumujemy, jesteśmy tu samowystarczalni.

Produkcją cukru zajmują się u nas cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru – Krajowa Grupa Spożywcza, Pfeifer & Langen Polska, Südzucker Polska oraz Nordzucker Polska. Cukier produkują w 17 cukrowniach. Buraki dostarcza do nich prawie 25 tys. plantatorów.

Czytaj więcej

Już nie tylko Biedronka. Kolejne sieci handlowe rezygnują z limitów na cukier

Związek Producentów Cukru szacuje, że średni plon buraków wyniesie w tym sezonie 61,80 t/ha, przy utrzymanej na poziomie 17 proc. polaryzacji, czyli zawartości cukru w burakach. Dzięki temu wyprodukowana ilość cukru pozwoli nie tylko na zaspokojenie potrzeb krajowych, ale również na jego eksport poza granice kraju, m.in. do Rumunii, Niemiec, Włoch czy Węgier.

ZPC zwraca uwagę, że trudna sytuacja w branży rolniczej i produkcji buraków, zmiany na rynku surowców i energii, rosnące koszty prowadzenia działalności, a także wysokie ceny upraw alternatywnych, takich jak pszenica i rzepak, spowodowały, że zmalała liczba plantatorów, a wraz z nią zmniejszył się także areał uprawy buraków cukrowych. Przewiduje jednak, że stracona w tegorocznej kampanii cukrowniczej powierzchnia uprawy zostanie odzyskana w kolejnej, w sezonie 2023/2024. Optymistyczne prognozy opiera na fakcie podniesienia cen za buraki cukrowe przez producentów, a także niższych cenach konkurencyjnych.

– Pomimo zawirowań na rynku cukru w ostatnim czasie branża cukrownicza jest jedną z najbardziej efektywnych gałęzi przetwórstwa żywności w Polsce, od lat generuje istotny procent wartości unijnego przemysłu cukrowniczego i zapewnia tysiące miejsc pracy – mówi Michał Gawryszczak, dyrektor biura ZPC.

Czytaj więcej

Nie było cukru, teraz może zabraknąć mleka w sklepach. Branża apeluje do rządu

Ceny cukru na półkach sklepowych wzrosły w tym roku o przeszło 100 proc. – Konsumenci sami je sobie zafundowali – mówi Jakub Olipra, starszy ekonomista i ekspert rynków rolno-spożywczych w Banku Credit Agricole Polska. – W krótkim czasie zapotrzebowanie na ten produkt szalenie wzrosło, w sposób nieuzasadniony. Ludzie kupowali wręcz hurtowe ilości cukru. Doszło do paniki zakupowej. Podaż nie nadążała za popytem, ceny wystrzeliły. To nie jest tak, że cukru w Polsce nagle zabrakło, po prostu logistyka nie udźwignęła tak silnego zapotrzebowania w danym momencie – tłumaczy. I dodaje, że skoro wiele osób kupiło cukier na zapas, to nie będzie go kupować w najbliższych miesiącach. – Cukier będzie zalegał na półkach, a to najpewniej doprowadzi do spadku cen – mówi Jakub Olipra.

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, która śledzi to, co na świecie dzieje się z cenami żywności, podała niedawno, że we wrześniu cukier na rynkach światowych był o 0,7 proc. tańszy niż w sierpniu. Był to piąty z rzędu miesiąc obniżek, w efekcie notowania cukru znalazły się na najniższym poziomie od lipca 2021 r.

Związek Producentów Cukru w Polsce szacuje, że w czasie trwającej do stycznia kampanii zostanie wyprodukowanych ponad 2 mln ton cukru. To mniej niż w sezonie 2021/2022, gdy produkcja przekroczyła 2,3 mln ton. Nawet w słabszych latach produkujemy więcej cukru, niż konsumujemy, jesteśmy tu samowystarczalni.

Produkcją cukru zajmują się u nas cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru – Krajowa Grupa Spożywcza, Pfeifer & Langen Polska, Südzucker Polska oraz Nordzucker Polska. Cukier produkują w 17 cukrowniach. Buraki dostarcza do nich prawie 25 tys. plantatorów.

Pozostało 85% artykułu
Przemysł spożywczy
Otmuchów wrócił do działalności, pod Wrocławiem czekają na falę
Przemysł spożywczy
Polscy producenci wysyłają żywność i napoje powodzianom. Woda zamiast oranżady
Przemysł spożywczy
Żabka wycofuje jeden z napojów i ostrzega klientów. Możliwe kawałki szkła
Przemysł spożywczy
Śniadanie drożeje. Masło w górę, jajek mało, następny może być chleb
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu