Sprzedaż cydru może się podwoić w 2015 r.

Nie słabnie moda na lekki trunek z jabłek. Firmy liczą na dobre wyniki.

Aktualizacja: 23.04.2015 08:39 Publikacja: 22.04.2015 22:00

Producenci i dystrybutorzy cydru mają za sobą udany pierwszy kwartał w 2015 r.

Producenci i dystrybutorzy cydru mają za sobą udany pierwszy kwartał w 2015 r.

Foto: Flickr

Producenci i dystrybutorzy jabłkowego cydru mają za sobą udany początek 2015 r. Dobrze radzą sobie u nas także mniej popularne od cydru gruszkowe perry.

Będzie kolejny rekord

– Pierwszy kwartał tego roku pokazał bardzo zadowalający wynik w sprzedaży cydru i perry – mówi „Rzeczpospolitej" Ewa Pustoszkin reprezentująca winiarską spółkę TiM, właściciela marki Cydr Polski. – Wzrostowa tendencja sprzedaży tych produktów z miesiąca na miesiąc jest coraz bardziej zauważalna, zatem i prognozy na sezony wiosenny i letni są bardzo optymistyczne.

To oznacza, że w 2015 roku może paść kolejny rekord sprzedaży cydru w Polsce. W 2014 roku – jak szacuje Grupa Ambra, producent Cydru Lubelskiego, lidera rynku – przekroczyła ona 9 mln litrów. W 2013 r., gdy po obniżce akcyzy rynek dopiero zaczynał nabierać rozpędu, sięgnął 2 mln litrów.

Przedstawiciele branży nie wykluczają, że w tym roku sprzedaż cydru w Polsce może się podwoić. Na co najmniej taki wzrost swojego wyniku sprzedażowego liczy TiM. Nie wyklucza jednak, że uda się jej nawet potroić sprzedaż rok do roku. Mają jej w tym pomóc nowe produkty, np. Cydrówka Polska z syropem z kwiatu czarnego bzu.

Ambitne plany ma Warwin, właściciel Warka Cider. W pierwszym kwartale 2015 r. podwoił sprzedaż rok do roku.

– Kolejne kwartały pozwolą zwielokrotnić ten wynik – szacuje Daniel Wiśniewski, dyrektor handlowy Warwinu.

Sposobem na to ma być m.in. rozwój dystrybucji. Firma finalizuje rozmowy z kolejnymi sieciami handlowymi.

Cydr coraz lepiej radzi sobie w gastronomii. Integrator, właściciel marki Dziki Polski Cydr, zakłada, że do końca tego roku będzie ją sprzedawać w ponad 400 lokalach. W 2014 r. było ich około 120.

Nie tylko z polskich jabłek

Polskie firmy mają apetyt na rynki zagraniczne. Wyjście poza Polskę zapowiedziała Ambra. Wkrótce na eksport może trafić Warka Cider. – Prowadzimy zaawansowane rozmowy w Wielkiej Brytanii, Niemczech i na Słowacji – zdradza Daniel Wiśniewski.

Tymczasem zagraniczne marki próbują wykorzystać boom w Polsce. W marcu tego roku Grupę Żywiec wprowadził na nasz rynek brytyjski Strongbow. Z kolei od jesieni 2014 r. Carlsberg Polska oferuje w lokalach gastronomicznych markę Crowmoor.

Ekspansja zagranicznych marek, szczególnie tych, które mają niewiele wspólnego z naturalnym alkoholem z jabłek, niepokoi polskich producentów. – Wzrost naszego rynku cydru wcale nie musi oznaczać sukcesu polskiego cydru i szansy dla sadowników – obawia się Robert Ogór, prezes Ambry.

Jak dodaje, są kraje, w których cydrem można nazwać napoje wytworzone z koncentratów o zawartości jabłek nieprzekraczającej jednej czwartej ich objętości. Dozwolone jest też dodawanie aromatów i składników smakowych. Krajem z liberalnymi przepisami jest np. Wielka Brytania.

Jacek Jantoń, prezes alkoholowej firmy Jantoń

Naszą markę Cydr Dobroński wprowadziliśmy na rynek pod koniec 2013 r. Po udanym 2014 r. w pierwszym kwartale 2015 r. – tak, jak zakładaliśmy – wielkość jej sprzedaży była dwa razy wyższa niż przed rokiem. W całym 2015 r. planujemy potroić sprzedaż Cydru Dobrońskiego. Ubolewamy nad brakiem możliwości reklamy cydru w takim zakresie, w jakim reklamowane są piwa. Staramy się wraz z innymi przedstawicielami branży o wprowadzenie zmian legislacyjnych w tym zakresie. Jednak ze względu na trwającą kampanię wyborczą jest to trudne i raczej mało prawdopodobne w najbliższym czasie. Możliwość szerokiej promocji wsparłaby młody rynek cydru w Polsce i umożliwiła jeszcze szybsze tempo wzrostu jego sprzedaży. Nie mogąc reklamować naszej marki, skupiamy się na rozwijaniu jej dystrybucji w sklepach na terenie całego kraju.

Producenci i dystrybutorzy jabłkowego cydru mają za sobą udany początek 2015 r. Dobrze radzą sobie u nas także mniej popularne od cydru gruszkowe perry.

Będzie kolejny rekord

Pozostało 95% artykułu
Przemysł spożywczy
Otmuchów wrócił do działalności, pod Wrocławiem czekają na falę
Przemysł spożywczy
Polscy producenci wysyłają żywność i napoje powodzianom. Woda zamiast oranżady
Przemysł spożywczy
Żabka wycofuje jeden z napojów i ostrzega klientów. Możliwe kawałki szkła
Przemysł spożywczy
Śniadanie drożeje. Masło w górę, jajek mało, następny może być chleb
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu