Mocne alkohole nie w smak Polakom

Rynek spirytualiów kurczy się coraz bardziej. W 2015 roku popyt wzrośnie jedynie na whisky.

Aktualizacja: 22.09.2015 23:14 Publikacja: 22.09.2015 22:00

Wódka wciąż najpopularniejsza

Foto: Rzeczpospolita

Niespełna 271 mln litrów napojów spirytusowych kupią w tym roku Polacy – szacuje w swoim najnowszym raporcie firma badawcza International Wine & Spirits Research (IWSR). To nie tylko o blisko 6 proc. mniej niż przed rokiem – jeszcze pięć lat temu sama sprzedaż wódki była u nas o niemal 5 proc. wyższa niż tegoroczna łączna sprzedaż wszystkich mocnych trunków.

To właśnie słabnący popyt na wódkę, na którą przypada nadal około 80 proc. rynku mocnych alkoholi, ciągnie w dół całą branżę. Sprzedaż maleje już od kilku lat, ale spadki pogłębiła podwyżka akcyzy o 15 proc., która weszła w życie od 1 stycznia 2014 r. W tym roku, jak szacuje IWSR, sprzedaż wódki liczona w litrach może być w naszym kraju o prawie 7 proc. mniejsza niż przed rokiem.

Wyniki branży spirytusowej byłyby jeszcze słabsze, gdyby nie whisky, która nadal zyskuje w Polsce na popularności. Jak szacuje IWSR, będzie ona jedynym mocnym alkoholem, którego sprzedaż zwiększy się w tym roku.

– Blisko 80 proc. whisky pije się w Polsce z colą. Boom, jaki mieliśmy na nią w ostatnich latach, odebrał więc część rynku alkoholom, które tradycyjnie stosuje się do drinków – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra, lidera polskiego rynku wina i cydru. Z drugiej strony, jak zaznacza, ucierpiały na tym alkohole, które są bezpośrednimi konkurentami whisky pitej bez dodatków, jak brandy czy koniak.

Jednak i whisky odczuwa już skutki nasycenia rynku. W poprzednich latach jej sprzedaż rosła w tempie dwucyfrowym. IWSR zakłada natomiast, że w tym roku pójdzie w górę tylko o ok. 5 proc. Agata Andrzejczak, autorka raportu IWSR o polskim rynku alkoholi, zwraca uwagę, że hamowanie tempa wzrostu sprzedaży whisky było już widoczne w 2014 r. To efekt szybkiego rozwoju rynku, głównie szkockiej, w poprzednich latach oraz „zmęczenia" konsumentów tą kategorią napojów.

Jeżeli sprzedaż mocnych alkoholi liczona w litrach zacznie ponownie rosnąć, to z pewnością dynamika nie będzie duża.

– Ze względu na wysoką sprzedaż per capita rynek napojów spirytusowych w Polsce jest w ujęciu ilościowym bardzo duży, ustępujący tylko największym krajom zachodnioeuropejskim – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce. – W porównaniu z nimi w Polsce znacznie większą rolę odgrywa wódka. W efekcie wartość sprzedaży napojów spirytusowych na osobę dorosłą jest stosunkowo niewielka – dodaje Wiśniewski.

Ta może się jednak stopniowo zwiększać, nawet mimo kurczenia się wielkości sprzedaży, bo konsumenci coraz chętniej sięgają po droższe trunki. Trend ten nazywany jest w branży alkoholowej premiumizacją.

– Przejawem premiumizacji jest nie tylko sięganie po produkty wyższej jakości w ramach danej kategorii, np. po wódki premium zamiast standardowych, ale także wybieranie drożnych kategorii, jak whisky czy whiskey – zaznacza Tomasz Wiśniewski.

Producenci i dystrybutorzy liczą na to, że pomimo niesprzyjających trendów dla wódki na popularności zyskiwać będą nadal czyste z najwyższej półki cenowej. CEDC, lider branży, do którego należą m.in. marki Żubrówka i Bols, zapowiedział, że jeszcze w tym roku wprowadzi na rynek krajowy nową wódkę super premium.

Spore oczekiwania wobec dystrybuowanej przez siebie marki J.A. Baczewski ma Ambra. – To marka niszowa, ale jej sprzedaż rośnie, m.in. w restauracjach i naszych sklepach Centrum Wina – mówi Robert Ogór. – W roku finansowym 2015/2016 powinna się podwoić.

Niespełna 271 mln litrów napojów spirytusowych kupią w tym roku Polacy – szacuje w swoim najnowszym raporcie firma badawcza International Wine & Spirits Research (IWSR). To nie tylko o blisko 6 proc. mniej niż przed rokiem – jeszcze pięć lat temu sama sprzedaż wódki była u nas o niemal 5 proc. wyższa niż tegoroczna łączna sprzedaż wszystkich mocnych trunków.

To właśnie słabnący popyt na wódkę, na którą przypada nadal około 80 proc. rynku mocnych alkoholi, ciągnie w dół całą branżę. Sprzedaż maleje już od kilku lat, ale spadki pogłębiła podwyżka akcyzy o 15 proc., która weszła w życie od 1 stycznia 2014 r. W tym roku, jak szacuje IWSR, sprzedaż wódki liczona w litrach może być w naszym kraju o prawie 7 proc. mniejsza niż przed rokiem.

Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności