Jak wynika z czternastej już edycji raportu KPMG o rynku dóbr luksusowych w 2023 roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Największym segmentem rynku pozostają samochody premium i luksusowe, to 25 mld zł rocznie, co stanowi wzrost o 7,1 proc. rdr. Największy wzrost, wynoszący aż 23,8 proc., odnotował sektor luksusowych hoteli i SPA, którego wartość szacuje się na poziomie 5,8 mld zł.
Czytaj więcej
W ostatnich miesiącach to zamożni konsumenci ratowali poziom konsumpcji w USA. Pojawiają się jednak sygnały, że zaczynają być ostrożniejsi przy zakupach.
Hotele i auta na fali luksusowych produktów
Wszystkie analizowane w raporcie segmenty tego rynku, czyli jeszcze odzież i akcesoria, nieruchomości, alkohole, kosmetyki i perfumy oraz biżuteria i zegarki osiągnęły na koniec 2023 r. wartości wyższe niż przed pandemią.
KPMG podaje, że nabywcy z Polski zarejestrowali o 22,2 tys. więcej samochodów z kategorii premium niż w poprzednim roku, co stanowi wzrost o 23,2 proc. Z kolei szacowana wartość rynku luksusowej odzieży i akcesoriów w Polsce wyniosła 3,8 mld zł.
Również wartość rynku nieruchomości premium i luksusowych w Polsce stale rośnie, mimo spowolnienia gospodarczego. W 2022 roku odnotowano wzrost na poziomie 9 proc. rdr, a prognozy na 2023 rok sugerują dalsze zwiększenie o 15 proc. rdr, co przekłada się na poziom 3,26 mld zł. Mimo, że Warszawa pozostaje głównym ośrodkiem rynku nieruchomości premium i luksusowych, Trójmiasto zyskuje coraz większe znaczenie w tym obszarze. 27 proc. ofert luksusowych apartamentów koncentruje się właśnie w Trójmieście, a najwyższą w 2023 roku cenę transakcyjną za mkw. mieszkania – 66,1 tys. zł – odnotowano w Gdyni.