Upadłość instytucji kredytowych a regulacje UE

Najnowsze regulacje UE przewidują restrukturyzację i (w ostateczności) uporządkowaną likwidację zagrożonych instytucji kredytowych. Polska nie wdrożyła przepisów umożliwiających taką procedurę.

Publikacja: 02.12.2015 06:10

Foto: www.sxc.hu

Ogłoszenie upadłości Banku SK jest wydarzeniem niespotykanym w Polsce od 2000 r., kiedy to upadłość ogłosił Bank Staropolski. Porównując wysokość ówczesnych wypłat z BFG (ok. 500 mln zł) oraz prognozowaną wysokość wypłat z BFG w związku z upadłością Banku SK (ok. 3,3 mld zł), można określić to wydarzenie jako bezprecedensowe. Obciążenie BFG przewyższa w tym wypadku nawet łączne koszty związane z upadłością SKOK Wołomin i SKOK Wspólnota. Upadłość Banku SK podaje również w wątpliwość rozpowszechniony dotychczas pogląd, że polski system finansowy „suchą stopą" przeszedł przez kryzys finansowy oraz że jest dobrze nadzorowany i chroniony.

Sposób na kłopoty

Trzeba postawić pytania, czy upadłości banków i poleganie na środkach zgromadzonych w BFG to bezpieczne rozwiązanie systemowe oraz czy KNF posiada instrumenty prawne adekwatne do przeciwdziałania upadłości instytucji kredytowych. Do dziś bowiem Polska nie implementowała Dyrektywy 2014/59/UE w sprawie uporządkowanej upadłości i likwidacji banków (BRRD), mającej na celu minimalizację systemowych kosztów upadłości banku przy jednoczesnym zapewnieniu, że koszty upadłości banków będą ponoszone przez ich akcjonariuszy i wierzycieli, a nie przez podatników. 22 października Komisja Europejska skierowała z tej przyczyny skargę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE, gdyż termin implementacji większości przepisów BRRD upływał 31 grudnia 2014 r.

Fundamentalnym założeniem BRRD jest powierzenie kompetencji w zakresie uporządkowanej upadłości i likwidacji (resolution) wyspecjalizowanemu organowi, którym według projektu polskiej ustawy implementującej BRRD miał być BFG. Organ ten powinien otrzymać jasno wyznaczone zadania i zakres odpowiedzialności, transparentny i sprawny proces zarządzania, a także adekwatne zasoby operacyjne. Zadaniem organu resolution jest poddanie zagrożonego upadłością banku głębokiej restrukturyzacji umożliwiającej mu dalsze istnienie. W razie zaś gdyby likwidacja banku okazała się niezbędna, organ resolution ma zapewnić ciągłość jego funkcji krytycznych (przyjmowanie depozytów, udzielanie kredytów, zarządzanie ryzykiem itd.) i ochronę gwarantowanych wkładów.

Plan naprawczy

Art. 5 BRRD nakłada na banki obowiązek przygotowania planu naprawy określającego m.in. uzgodnienia i środki służące utrzymaniu lub przywróceniu funduszy własnych. Zgodnie z art. 6 BRRD organ resolution powinien dokonywać oceny wskazanych planów, w tym także adekwatności struktury kapitałowej i struktury finansowania banku względem złożoności struktury organizacyjnej i profilu ryzyka instytucji. Gdyby bank nie usunął wątpliwości organu względem przedstawionego planu naprawy, organ mógłby m.in. polecić wprowadzenie zmian w strukturze zarządzania bankiem. Istotne uprawnienia przysługują również organowi resolution w razie stwierdzenia, że istnieją potencjalne istotne przeszkody w skutecznym przeprowadzeniu resolution (art. 17 BRRD). Od banku, który nie zaproponował adekwatnych środków celem usunięcia tych przeszkód, organ ten mógłby żądać m.in. ograniczenia lub zaprzestania prowadzenia określonych rodzajów działalności.

O krytycznej sytuacji finansowej SK Banku zadecydować miały straty z tytułu niespłaconych i zagrożonych pożyczek. Zgodnie natomiast z art. 27 BRRD organ resolution miał być w razie wzrostu liczby zagrożonych pożyczek banku uprawniony m.in. do żądania od banku wprowadzenia zmian w jego strategii biznesowej, strukturze prawnej czy operacyjnej, wdrożenia środków określonych w planie naprawczym, sporządzenia i negocjacji planu restrukturyzacji zadłużenia, a także odwołania lub zastąpienia jednego lub większej liczby członków zarządu lub kadry kierowniczej wyższego szczebla.

W przypadku gdy organ resolution stwierdzi, że bank jest zagrożony upadłością, usunięcie tego zagrożenia jest mało prawdopodobne, a interes publiczny wymaga podjęcia działań wobec banku, organ ten będzie mógł wydać decyzję o wszczęciu procedury resolution lub decyzję o umorzeniu lub konwersji instrumentów kapitałowych (art. 32 i 33 BRRD). Przepisy te szczegółowo określają też okoliczności, które organ resolution obowiązany jest wziąć pod uwagę, podejmując decyzję o wszczęciu procedury resolution. W kontekście SK Banku szczególne znaczenie miałaby przynależność banku spółdzielczego do instytucjonalnego systemu ochrony (IPS). Organ resolution mógłby bowiem uruchomić procedurę resolution wówczas, gdyby uznał, że jest mało prawdopodobne, aby upadłości banku spółdzielczego zapobiegło wykorzystanie alternatywnych środków sektora prywatnego, w tym środków zgromadzonych w ramach IPS.

Możliwe rozwiązania

Wszczęcie procedury resolution mogłoby oznaczać w praktyce powołanie przez organ resolution zarządu nadzwyczajnego (art. 35 BRRD), zbycie (art. 38–39 BRRD) lub wydzielenie wybranych aktywów, praw lub zobowiązań instytucji finansowej (art. 42 BRRD), utworzenie instytucji pomostowej (art. 40 BRRD) czy wreszcie umorzenie lub konwersję długów banku (art. 43 – 55 BRRD). Procedura umorzenia lub konwersji długów banku, a także procedura umorzenia emitowanych przez bank instrumentów kapitałowych, znajdą jednak zastosowanie tylko wobec niektórych instytucji kredytowych i nie jest jednoznaczne, czy instytucjami takimi są banki spółdzielcze. Wątpliwości w tym zakresie zgłaszał bank zrzeszający banki spółdzielcze, czyli BPS SA.

Powyższy szkic nie pozwala oczywiście jednoznacznie stwierdzić, czy można było uchronić Bank SK przed upadłością; tego nie dowiemy się już nigdy. Niemniej jednak istnieje prawdopodobieństwo, że gdyby na czas implementowano przepisy BRRD, wówczas można byłoby przeprowadzić przymusową restrukturyzację czy też uporządkowaną likwidację Banku SK w sposób mniej angażujący środki BFG. BRRD przyznaje bowiem wyspecjalizowanemu organowi resolution znacznie szersze i bardziej wyszukane środki prewencyjne i interwencyjne niż te, którymi dysponuje obecnie KNF. Być może samo nałożenie na Bank SK obowiązków w zakresie sporządzania planu naprawczego i weryfikacja tego planu pozwoliłoby na szybsze powzięcie wiedzy na temat skali nieprawidłowości.

dr Kamil Liberadzki, pracownik naukowy SGH, współpracownik Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy

Aleksander Kowalski, doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego

Zdaniem autora

dr Marcin Liberadzki, radca prawny, współpracownik Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy

Upadłość SK Banku pokazuje jednak przede wszystkim, że polski system bankowy nie jest w żaden szczególny sposób pozbawiony ryzyka upadłości instytucji kredytowej, a implementacja BRRD jest bezwzględnie konieczna i powinna być tr aktowana w sposób priorytetowy. Poleganie na środkach BFG może dawać jedynie iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa. Wartość depozytów zgromadzonych w polskich bankach szacuje się dziś bowiem na ponad 1 bln zł, podczas gdy środki w dyspozycji BFG wynosiły 31 grudnia 2014 r. zaledwie ok. 15 mld zł. Dodatkowo, w następstwie upadłości SK Banku, środki te ulegną dalszemu zmniejszeniu o ok. 3,3 mld zł.

Droga do upadłości

23 listopada KNF złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości SK Banku w Wołominie, największego banku spółdzielczego w Polsce. Poprzedni zarząd SK Banku dopuścił do nadmiernej koncentracji udzielanych kredytów i przyjmował nieadekwatne zabezpieczenia. W efekcie rezerwy na pokrycie ryzyka kredytowego były zaniżone. Utworzenie koniecznych odpisów (1,44 mld zł) spowodowało powstanie ujemnych funduszy własnych i doprowadziło do niewypłacalności SK Banku.

Ogłoszenie upadłości Banku SK jest wydarzeniem niespotykanym w Polsce od 2000 r., kiedy to upadłość ogłosił Bank Staropolski. Porównując wysokość ówczesnych wypłat z BFG (ok. 500 mln zł) oraz prognozowaną wysokość wypłat z BFG w związku z upadłością Banku SK (ok. 3,3 mld zł), można określić to wydarzenie jako bezprecedensowe. Obciążenie BFG przewyższa w tym wypadku nawet łączne koszty związane z upadłością SKOK Wołomin i SKOK Wspólnota. Upadłość Banku SK podaje również w wątpliwość rozpowszechniony dotychczas pogląd, że polski system finansowy „suchą stopą" przeszedł przez kryzys finansowy oraz że jest dobrze nadzorowany i chroniony.

Pozostało 90% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie