Praca zdalna cieszy się niesłabnącą popularnością także w przypadku dorabiających emerytów. Jeżeli jednak ma być ona wykonywana z zagranicy, pojawia się szereg pytań. Czy jest to dopuszczalne? Jakie są w takim wypadku prawa i obowiązki samych zainteresowanych, jak i podmiotów, które ich zatrudniają?
Na co zwrócić uwagę
Polskie przepisy nie przewidują ograniczeń, jeśli chodzi o formę (stacjonarną / zdalną) lub lokalizację wykonywania pracy zarobkowej przez emeryta. Z tej perspektywy nie ma zatem przeszkód, aby taka osoba wykonywała pracę zdalnie z zagranicy. Oczywiście w takim wypadku muszą być spełnione wszelkie standardowe obowiązki pracodawcy związane z pracą zdalną z zagranicy.
Czytaj więcej
Konsekwencje ubezpieczeniowe związane z wykonywaniem pracy zdalnej z kraju pozaunijnego zależą od tego, czy pracownik wykonuje obowiązki w państwie, z którym Polska podpisała umowę bilateralną w tym zakresie.
W szczególności należy odpowiednio uregulować kwestie dotyczące warunków BHP oraz ergonomii stanowiska pracy, ochrony danych osobowych i imigracyjne. Taką pracę zdalną trzeba również zweryfikować z perspektywy lokalnych przepisów (w miejscu wykonywania pracy). Może się to bowiem wiązać z dodatkowymi obowiązkami nie tylko dla samego emeryta, ale także dla pracodawcy – na przykład obowiązkiem zarejestrowania się jako pracodawca czy utworzenia zagranicznego oddziału przedsiębiorstwa w danym kraju.
Formalności w ZUS
Tymczasowy lub stały charakter pracy zdalnej z zagranicy może mieć istotne znaczenie również z perspektywy przepisów o ubezpieczeniach społecznych.