Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze

Przedsiębiorstwa w Polsce zaciskają pasa, zamrażają rekrutacje pracowników, ale nie oszczędzają na benefitach dla tych, których chcą zatrzymać i zmotywować.

Publikacja: 08.05.2024 12:36

Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze

Foto: Adobe Stock

Pracownicy w Polsce mogą korzystać najczęściej z sześciu benefitów, choć tę średnią podwyższają duże firmy dając do wyboru osiem różnych świadczeń - wylicza spółka giełdowa Benefit Systems w swoim opublikowanym w środę badaniu polskiego rynku świadczeń pozapłacowych. Wprawdzie są one pozapłacowe (nie wliczane do wynagrodzenia pracownika), ale sporo kosztują pracodawców.

Firmy wydały 4 miliardy więcej na benefity

Benefit Systems szacuje, że koszt benefitów dla jednego pracownika to średnio 2020 złotych rocznie, a cały rynek świadczeń pracowniczych był w zeszłym roku wart niemal 16 miliardów złotych. To prawie o cztery miliardy złotych (i o 31 proc.) więcej niż szacowana wartość tego rynku w 2018 r.

Czytaj więcej

Chcemy zarabiać na Zachodzie, ale mieszkając w Polsce

W tym roku wydatki na świadczenia pracownicze mogą ponownie wzrosnąć, bo aż 91 proc. firm, zatrudniających co najmniej dziewięciu pracowników, planuje utrzymać lub zwiększyć budżet na benefity (ich zwiększenie zapowiada 27 proc. badanych pracodawców).

Do ponad 31 proc. wzrostu polskich wydatków na świadczenia pracownicze w ostatnich latach na pewno przyczyniły się rosnące koszty benefitów, w tym dwucyfrowe podwyżki cen pakietów medycznych.

Jednak nie mniej ważna jest rosnąca popularność benefitów, które wprowadzają już na stałe nie tylko duże, ale również coraz częściej małe i średnie firmy. Z badania, które objęło tysiąc pracujących Polaków wynika, że 91 proc. polskich pracowników, zatrudnionych w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach ma dostęp do benefitów pozapłacowych.

Benefity cenione przez pracowników 

- Niesłabnąca popularność świadczeń pozapłacowych związana jest między innymi z ich skutecznością. Ponad 80 proc. pracodawców dostrzega pozytywny wpływ tych rozwiązań na satysfakcję pracowników, co przekłada się również na mniejszą rotację w zespołach czy zaangażowanie w wykonywanie obowiązków zawodowych — komentuje wyniki badania Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems. Flagowym produktem firmy jest program MultiSport (ma już ponad 1,5 mln użytkowników w Polsce).

Czytaj więcej

Premie i nagrody zaburzyły dane o średniej płacy. Kto dostał najwięcej?

Zdaniem 61 proc. z 400 przedsiębiorstw ankietowanych przez Benfit System, świadczenia pozapłacowe nie są kosztem, a inwestycją w pracownika. Jak zaznacza Emilia Rogalewicz, widać też, że pracodawcy w doborze benefitów starają się podążać za aktualnymi potrzebami pracowników. Aż 81 proc. firm wskazało, że benefity powinny teraz uwzględniać problemy środowiskowe i społeczne, a 72 proc. badanych uważa, że istotnym zadaniem benefitów pozapłacowych jest wsparcie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.

Opinie pracodawców są zgodne z wynikami badania pracowników, wśród których 84 proc. docenia dofinansowanie kart sportowych, a niewiele mniej ceni nieoprocentowane albo niskooprocentowane pożyczki z firmy, zabiegi fizjoterapii, a także wsparcie w rozwoju, w tym szkolenia językowe czy dofinansowanie nauki.

Pracownicy w Polsce mogą korzystać najczęściej z sześciu benefitów, choć tę średnią podwyższają duże firmy dając do wyboru osiem różnych świadczeń - wylicza spółka giełdowa Benefit Systems w swoim opublikowanym w środę badaniu polskiego rynku świadczeń pozapłacowych. Wprawdzie są one pozapłacowe (nie wliczane do wynagrodzenia pracownika), ale sporo kosztują pracodawców.

Firmy wydały 4 miliardy więcej na benefity

Pozostało 88% artykułu
Praca
Pracujący dla platform z etatem? Nie wszyscy gig-workerzy tego chcą
Praca
AI już zaczęła zmieniać edukację
Praca
Jacy są Polacy w pracy? Mniej zestresowani, ale jest niepokojąca zmiana
Praca
Dyrektywa unijna o kobietach rozbije szklany sufit?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Praca
GUS: Polacy ruszyli po wiedzę. Zdobywają ją inaczej niż kiedyś
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?