Stanie się to jednak tylko w przypadku, gdy wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej. Aby ZUS mógł uzyskać potrzebny odpis aktu zgonu, musi otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane zmarłego, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy tj. imię i nazwisko, numer PESEL, datę zgonu. Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, należy wpisać miejscowość zgonu.
- Bywa jednak, że potrzebne są dokumenty potwierdzające pokrewieństwo z osobą zmarłą. Tak jest np. wtedy, gdy o zasiłek występuje rodzeństwo – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka zapewnia, że gdy ZUS może ustalić pokrewieństwo we własnym zakresie, wtedy nie angażuje się wnioskodawcy.
- Tylko w przypadku, gdy dostępne nam dane nie pozwalają potwierdzić pokrewieństwa ze zmarłym, zdarza się, że prosimy o udokumentowanie tego przez wnioskodawcę – wyjaśnia rzeczniczka.
Zasiłek pogrzebowy należy się nie tylko rodzinie, ale każdej osobie i instytucji, która udokumentuje poniesienie kosztów pogrzebu. Może to być zatem np. dom pomocy społecznej, gmina, pracodawca czy sąsiad.