A praca domowa jest najgorszym elementem tej szkolnej układanki. Pół biedy, że młodzi ludzie przyswajają wiedzę encyklopedyczną. Skandalem jest to, że robią to w swoim czasie wolnym. Jestem przekonany, że nikt z dorosłych nie wytrzymałby we współczesnej szkole nawet miesiąca. Wszyscy wpadlibyśmy w depresję, dlatego też nie ma się co dziwić, że tak wielu młodych ludzi jej doświadcza.
Prognozy i raporty pokazują, że w przyszłości wszystkie czynności powtarzalne, niezależnie od tego, czy mówimy o pracy prawnika czy kierowcy tira, będą wykonywane przez roboty. Ale miną dekady, zanim roboty nauczą się pracy w zespole czy motywowania ludzi. Dlatego uważam, że dziś szkoła powinna się koncentrować właśnie na rozwoju kompetencji społecznych.
Proponuję, by zacząć od ograniczenia nauki na pamięć do czterech dni w tygodniu, a jeden dzień przeznaczyć na przygotowanie do życia i rynku pracy. Dajmy młodym czas na wymyślanie i realizację własnych projektów.
Jakie powinny być te projekty? Najlepiej jeśli połączymy trzy elementy. Po pierwsze, powinny być one prawdziwe, realizowane w rzeczywistym świecie. To ważne, bo wtedy przedsięwzięcie wywołuje emocje, które powodują, że ludzki mózg się uczy. Dlatego uczestnicy „Zwolnionych z teorii" nie tylko tworzą plan projektu, ale też wcielają go w życie. Po drugie, ważne, by projekt miał sens, był pożyteczny. Młody człowiek, 16-latek, który szuka partnerów dla swojego projektu, nie potrafi nawet pisać e-maili, pisze je tak, jak szkolną rozprawkę. Ale ponieważ cel projektu jest ważny, mimo braków warsztatowych otrzymuje wsparcie. Trzeci element to praca w zespole, czyli „nowy angielski". Umiejętności współpracy, które są kluczowe na rynku pracy przyszłości, człowiek nie nauczy się z książek ani na sali wykładowej.
Często słyszy się, że prace domowe to jedna z metod sprawdzania postępów uczniów w nauce. Ale jeśli koniecznie szkoła musi je mierzyć, to niech nie będą to kolejne indywidualne zadania, ale wspólne projekty. Nie musi to być od razu nasza olimpiada, ale też praca domowa w formie zadania robionego w grupie kilku osób.