Spróbujmy przyjrzeć się pokoleniu Z. To ludzie, którzy mają od 9 do 28 lat, są bowiem urodzeni między 1996 a 2015 r. Stanowią więc najszerszą grupę demograficzną użytkowników polskiego TikToka (medium skupia przede wszystkim osoby między 18. a 24. rokiem życia) i stworzyli dominujący trend czytelniczy, czyli tzw. booktoka.
To na TikToku rozgrywają się największe dramy czytelnicze, to tutaj komentowane są wydarzenia literackie z całego świata i to tutaj pokazuje się książki tak, że natychmiast rośnie ich sprzedaż, a wydawcy spieszą robić dodruki. Opowiada o tym piękna historia. Pewien mężczyzna pisał książkę przez 14 lat, wydał ją, ale nie osiągnął sukcesu sprzedażowego, dopóki jego córka nie nagrała o tym TikToka. 45 milionów wyświetleń nie poszło na marne. Książka znalazła się na topkach wszystkich księgarń i stała się bestsellerem Amazona. Można? Można.
Czytaj więcej
Legenda o królowej Wandzie powróciła i na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu zrobiło się przez chwilę nawet nie tyle mrocznie, ile mistycznie.
W poszukiwaniu autentyczności
O tym, że pokolenie Z pragnie autentyczności, świadczy też sposób konsumpcji nowych mediów. Na Instagramie – dotychczas uważanym za „najpiękniejsze” z social mediów – wciąż rośnie trend pokazywania zdjęć i filmów prawdziwych, często pokracznych i rozmazanych. Nowa estetyka brzydoty pokoleniu rodziców i dziadków z pewnością wydaje się niezrozumiała (przecież zdjęcia powinny być „ładniejsze”, skoro młodzi mają lepszą technologię), ale dla zetek jest całkowicie naturalna. Mogą pokazywać prawdziwy świat.
Rodziców i dziadków zdziwiłoby również, jakie profile czytelnicze na Instagramie cieszą się dużą popularnością wśród młodych. Cały bookstagram, czyli konta poświęcone czytaniu i książkom, to już stały element uwzględniany w wydawniczych strategiach promocyjnych. Nie można się temu dziwić, skoro wpływ książkowych influencerek na to, co się czyta i co się kupuje, jest ogromny. Do tego świata wchodzą też coraz młodsi recenzenci – nastolatki na Instagramie budują swoją społeczność skupioną wokół czytania, otrzymują egzemplarze recenzenckie jeszcze przed premierą książki, zdobywają popularność w kręgu, w którym autorytetem można być bez względu na płeć i wiek, a do tego rozwijają swoje pasje.