Pokaz w muzeum Galliera został przygotowany w oparciu o dokumenty i przedmioty, które przez 50 lat po śmierci Fridy Kahlo były zamknięte w Casa Azul, czyli w Błękitnym Domu w Coyoacán. Taka była wola Diego Rivery, który nie życzył sobie, aby dokumenty po żonie zostały upublicznione. 6 tys. fotografii oraz około 22 tys. przedmiotów, którymi za życia otaczała się meksykańska malarka, zostało odkrytych w 2004 roku.
Rodzinna mieszanka wybuchowa
Przyczyniło się do tego rosnące zainteresowani artystką wywołane sukcesem filmu Julii Taymor z brawurową rolą Salmy Hayek. Już wcześniej fascynowały się Meksykanką feministki. Dostrzegały w niej perfekcyjny symbol walki o wyzwolenie kobiet spod patriarchatu. Składa się na to zarówno jej życie prywatne, jak i tematyka obrazów. Niekryjąca biseksualizmu Kahlo bez skrępowania malowała i rysowała kobiecą nagość, samotność, przemoc i zdrady. Poruszała tak delikatne dla większości kobiet tematy jak aborcja czy poronienie. Jednocześnie głosiła obrazoburcze opinie.
Czytaj więcej
W czwartek 28 września Centrum Kultury Zamek w Poznaniu otwiera wystawa „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst”. To pierwsza w Polsce prezentacja sztuki tych dwojga twórców.
W Casa Azul spędziła większą część życia od urodzin 6 lipca 1907 r. Matka Fridy była zagorzałą katoliczką o indiańskich korzeniach, ojciec – niemieckim fotografem z protestanckiej rodziny. Małżeństwo nie było szczęśliwe, ale przekonania religijne i cztery córki nie pozwoliły na separację. Wspomnienia z dzieciństwa – wybuchowa mieszanka żarliwej wiary, magii, kultury popularnej przeciwstawionej chłodnemu realizmowi ojca – miały ogromny wpływ na tematykę twórczości dorosłej Fridy.
Dokumenty z Casa Azul prezentowane na wystawie z Muzeum Galliera zostały starannie wybrane. W chronologiczny sposób opowiadają historię życia, a uczucie odkrywania prawdy – często odbiegającej od uproszczonego wizerunku artystki – pogłębia to, że eksponaty zostały zaprezentowane w przestrzeni kojarzącej się z labiryntem lub korytarzem. Całość otwiera projekcja filmu pochodzącego z 1925 r., pokazującego transformację miasta Meksyk w drugiej połowie XIX wieku.