VAT powoli wraca na sklepowe półki. Ceny urosły mniej, niż zakładano

Ceny podstawowych produktów w maju wzrosły w ujęciu rocznym tylko o 2,9 proc. Pomaga wojna dyskontów.

Publikacja: 11.06.2024 04:30

VAT powoli wraca na sklepowe półki. Ceny urosły mniej, niż zakładano

Foto: Adobe Stock

Ceny co prawda znów rosną szybciej (w kwietniu był w ujęciu rocznym wzrost o 2,4 proc.), ale biorąc pod uwagę powrót 5 proc. VAT od kwietnia, sytuacja mogłaby być sporo gorsza – tak wynika z analizy indeksu cen UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito, którego najnowszą edycję „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Ogółem w maju br. na 17 monitorowanych kategorii w przypadku 12 ceny wzrosły jednocyfrowo, a już tylko jedna zaliczyła dwucyfrowy wzrost. W przypadku czterech kategorii ceny w ujęciu rocznym spadły.

Eksperci są zgodni, że ceny będą rosły szybciej, a powrót VAT do cen produktów jest po prostu rozłożony w czasie. – Inflacja w Polsce w drugim półroczu 2024 r. będzie wzrastała. Na wzrost inflacji wpływ ma wzrost VAT, wygaszanie tarcz ochronnych (co skutkowało będzie wzrostem m.in. energii), wzrost kosztów wynagrodzeń – mówi dr hab. Sławomir Jankiewicz, prof. UWSB Merito. – Działania te „sztucznie” zaniżały wzrost cen. Dlatego zarówno banki, jak i NBP szacują jej wzrost. W efekcie średnioroczna inflacja w 2024 r. według niektórych analityków może osiągnąć nawet 7 proc. – dodaje.

Wraca VAT. Nieunikniony wzrost cen

Zdaniem branżowych ekspertów wpływ na obecne wyhamowywanie powrotu VAT na półki ma walka na ceny wśród największych sieci dyskontów. W efekcie w kolejnych miesiącach po odmrożeniu VAT na żywność ceny będą wolniej wracały do właściwego stanu, ale wzrost cen o wspomniane 5 proc. jest nieunikniony.

– Sklepy mogą prowadzić agresywną politykę cenową, aby przyciągnąć klientów. To może tymczasowo spowalniać wzrost cen, ale nie zapobiegnie ostatecznemu wzrostowi kosztów wynikających z wyższych podatków. Ponadto niektóre umowy dostaw mogą zawierać stałe ceny na określony czas, co może opóźniać pełne przełożenie wyższych kosztów na konsumentów – mówi dr Joanna Wieprow, Uniwersytet WSB Merito. – Czas potrzebny na dostosowanie cen po odmrożeniu VAT-u może być trudny do przewidzenia, ponieważ wpływa na to stabilizacja rynków surowców, zmiany w zachowaniach konsumentów, takie jak zwiększona oszczędność lub zmniejszona konsumpcja czy działania regulujące i interwencje rządowe – dodaje.

Zmienia się też nastawienie konsumentów, Obecnie 39 proc. Polaków w kontekście kryteriów wyboru towarów na zakupach wymienia cenę, podczas gdy jeszcze w 2022 r. było to ponad 50 proc. – wynika z kwietniowej edycji badania Current Consumer Mood firmy GfK – An NIQ Company.

– Przed wybuchem pandemii wyraźnie widać było, że na wybory konsumenckie zaczynają wpływać trendy proekologiczne, dbałość o zdrowie, a także aspekt lokalności. Później świat zupełnie się zmienił, kluczowe stało się dla nas bezpieczeństwo, a następnie dwucyfrowa inflacja uwypukliła znaczenie niskiej ceny – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company. – Do stanu z roku 2019 najpewniej już nie wrócimy, ale jak na dłoni widać, że kilkumiesięczny okres stabilizacji w gospodarce jest dla polskich konsumentów wystarczający, by znów mocniej dopuścili oni do siebie inne kryteria niż cena. Produkty lokalne, zdrowe i te, które najbardziej lubimy, ponownie częściej zagoszczą w naszych koszykach – dodaje.

Cena jest wciąż najważniejsza, ale już 34 proc. wybiera towary w oparciu o ich kryteria zdrowotne, a 32 proc. kieruje się ulubioną marką.

Kakao podbija koszt

Z danych z badania wynika, że w maju liderem drożyzny były ponownie słodycze i desery ze wzrostem r./r. na poziomie 12,9 proc. – w kwietniu to było 10,6 proc. – Jest to skutkiem wzrostu cen kakao i cukru. W związku z problemem z podażą kakao ceny dalej będą rosły. Niestety, mamy kłopot wynikający ze zmian klimatycznych i w efekcie pojawiają się anomalie pogodowe. Właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia w Afryce Zachodniej, na terytorium, gdzie leżą państwa produkujące największą cześć kakao – mówi Sławomir Jankiewicz. – Podobnie jest w przypadku buraka cukrowego, który potrzebuje dużo wody do uzyskania dobrych plonów. Jeżeli długo nie pada, roślina ta przechodzi w „stan spoczynku” i dopiero gdy jest wilgotno, na nowo tworzy liście. Wpływa to na plony – dodaje.

Na drugim miejscu zestawienia znalazła się tym razem chemia gospodarcza (poprzednio to była czwarta pozycja) ze średnim wzrostem r./r. na poziomie 9,7 proc. (w kwietniu było to 7,7 proc., a w marcu 9,7 proc.). – Jest kilka czynników, które przyczyniają się do wzrostu cen, to przede wszystkim surowce wykorzystywane do produkcji chemii gospodarczej, takie jak ropa naftowa, gaz ziemny i tłuszcze roślinne. Dzieje się tak z różnych powodów, m.in. z powodu wojny w Ukrainie, zakłóceń łańcuchów dostaw i rosnącego popytu ze strony Chin – mówi Joanna Wieprow.

Spadki cen też są

Inne najmocniej rosnące kategorie to napoje bezalkoholowe czy dodatki spożywcze. Z kolei niższe niż przed rokiem są ceny czterech kategorii. Liderem spadku są produkty tłuszczowe, średnio tańsze 10 proc. r./r., w kwietniu było to 10,4 proc., w marcu 22,1 proc.

Przyczyniły się do tego obfite zbiory rzepaku i słonecznika w 2023 r. Polska odnotowała rekordowe zbiory tych roślin oleistych, co znacząco zwiększyło podaż surowców na rynku krajowym. Ponadto część tych produktów trafiła do Polski z Ukrainy, co dodatkowo obniżyło ceny. – Obecnie obserwujemy stopniowe wyczerpywanie się zapasów z zeszłego roku. To zjawisko, w połączeniu z potencjalnym spadkiem tegorocznych zbiorów z powodu przymrozków, może wkrótce doprowadzić do wzrostu cen – mówi Joanna Wieprow. – Należy więc spodziewać się, że ceny artykułów tłuszczowych w najbliższym czasie mogą zacząć rosnąć, szczególnie jeśli tegoroczne zbiory okażą się mniejsze od oczekiwanych – dodaje.

Ceny co prawda znów rosną szybciej (w kwietniu był w ujęciu rocznym wzrost o 2,4 proc.), ale biorąc pod uwagę powrót 5 proc. VAT od kwietnia, sytuacja mogłaby być sporo gorsza – tak wynika z analizy indeksu cen UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito, którego najnowszą edycję „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Ogółem w maju br. na 17 monitorowanych kategorii w przypadku 12 ceny wzrosły jednocyfrowo, a już tylko jedna zaliczyła dwucyfrowy wzrost. W przypadku czterech kategorii ceny w ujęciu rocznym spadły.

Pozostało 91% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję