Sektor ubezpieczeniowy w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej wypada dość obiecująco. W 2020 r. pod względem nasycenia rynku polis ubezpieczeniowych, czyli stosunku wykupionych polis do PKB, Polskę z wynikiem 2,6 proc. wyprzedziły w regionie CEE jedynie Słowenia (5,4 proc.) oraz Czechy i Węgry (po 2,9 proc.). Co istotne, to właśnie w Polsce znajduje się największa instytucja finansowa w tej części Europy, czyli Grupa PZU, skupiająca nie tylko podmioty ubezpieczeniowe (PZU i Link4), ale też bankowe (Bank Pekao i Alior Bank).
Eksperci firmy EMIS (ISI Emerging Markets Group) przygotowali raport „Poland Insurance Sector 2022/2023”, w którym przeanalizowali, jak w ostatnich latach Polska zaprezentowała się na europejskiej arenie ubezpieczeniowej. Przedstawiają także swoje przewidywania co do rozwoju sytuacji na tym rynku w najbliższym czasie.
Czytaj więcej
Choć w listopadzie indeks światowych cen żywności spadł tylko symbolicznie, to była to już ósma z rzędu miesięczna jego zniżka. Od rekordu zanotowanego po wybuchu wojny w Ukrainie oddalił się już o 15 proc. Ale ceny pozostają wysokie.
Rynek kwitnie, ale...
W raporcie czytamy, że w 2021 r. wraz z popandemicznym otwarciem i ożywieniem gospodarki łączna wartość polis wykupionych przez Polaków wzrosła o 9,1 proc. rok do roku i sięgnęła 69,2 mld zł. To najwyższy wynik spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Rezultat ten to zasługa zarówno ubezpieczeń na życie, jak i majątkowych, które wzrosły odpowiednio o 6,7 proc. r./r. (do 22,1 mld zł) i 10,4 proc. r./r. (do 47,1 mld zł). Analitycy EMIS zwracają tu uwagę, że jeszcze sześć lat wcześniej ubezpieczenia na życie stanowiły ponad połowę wszystkich polis, ale w konsekwencji pogarszającej się reputacji m.in. ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych (UFK) i wzmożonej konkurencji na rynku, ich udział spadł do 32 proc.
Wiodącym ubezpieczycielem w kraju jest Grupa PZU. W 2021 r. jej spółka macierzysta PZU sprzedała polisy ubezpieczeniowe o łącznej wartości 13,4 mld zł brutto, co oznaczało udział w rynku rzędu 19,3 proc. Z kolei działająca w sektorze ubezpieczeń na życie spółka-córka PZU Życie w tym samym 2021 r. objęła 12,7 proc. swojego rynku, sprzedając polisy wartości 8,8 mld zł brutto. Wszystkie zakłady, które oferują zarówno ubezpieczenia na życie, jak i majątkowe, muszą być rozdzielone na dwie spółki, ponieważ polskie prawo zakazuje wykonywania obu tych działalności jednocześnie.