„W 2023 roku odbędą się intensywne testy samolotu Superjet z nowym silnikiem PD-8. Pierwszy lot zaplanowaliśmy na pierwszy kwartał przyszłego roku.” – zapewnił Jurij Sliusar szef OAK (United Aircraft Corporation) w państwowej telewizji Rossiya 24.
Zaznaczył też, że pierwsza dostawa PD-8 zaplanowana jest na koniec tego roku. „Pod koniec 2022 r silnik powinien zostać umieszczony pod skrzydłem w celu instalacji, testów naziemnych i przygotowania do pierwszego lotu” – dodał.
Z jakimi silnikami latał wcześniej rosyjski samolot średniego zasięgu Sukhoi Superjet 100, - jedyna nowa rosyjska konstrukcja powstała po 1992 r? Był to silnik SaM146 powstały jako wspólna konstrukcja francuskiej firmy Snecma i rosyjskiej państwowej spółki Saturn.
Ponad 90 proc. części silnika produkowali i dostarczali Francuzi. Pod koniec marca Snecma ogłosiła zakończenie dostaw części zamiennych i obsługi silnika do SSJ100 z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę i zachodnich sankcji wobec Rosji.
Służba prasowa ministerstwa przemysłu i handlu poinformowała o przyspieszeniu certyfikacji nowego silnika do Superjeta i nazwała wymianę francuskich podzespołów na rodzime jako najważniejszy warunek realizacji planów zastąpienia w przemyśle lotniczym importu produkcją krajową.