Skarga została wniesiona w ubiegłym roku. Dotyczyła wyroku SN z 9 września 2020 r. (sygn. I NSK 21/18) w sprawie o zatwierdzenie stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Chodzi o opłaty pobierane od przewoźników za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej oraz do urządzeń związanych z obsługą pociągów.
Skład orzekający Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN wskazał, że zgodnie z art. 89 § 1 ustawy o SN skarga nadzwyczajna przysługuje „od prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego lub sądu wojskowego kończącego postępowanie w sprawie". Nie przysługuje zatem od orzeczenia Sądu Najwyższego, który nie jest ani sądem powszechnym, ani wojskowym.
"Skarga nadzwyczajna na wyrok SN z 9 września 2020 r. była zatem niedopuszczalna i jako taka musiała zostać odrzucona" - poinformowano w piątkowym komunikacie.
Postanowienie zapadło w siedmioosobowym składzie tj. pięciu sędziów i dwóch ławników, pod przewodnictwem prezes Izby Kontroli Nadzwyczajnej Joanny Lemańskiej.
Skarga nadzwyczajna to instytucja, która weszła w życie w kwietniu 2018 r. Skarga może być wniesiona w ciągu 5 lat od prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego lub sądu wojskowego kończącego postępowanie w sprawie, jeżeli jest to konieczne dla zapewnienia praworządności i sprawiedliwości społecznej i: