Europejskie zabytki potrzebują polskich konserwatorów

Dziedzictwo. Prestiżowe targi Denkmal w Lipsku z Polską w głównej roli

Publikacja: 19.11.2010 00:38

Europejskie zabytki potrzebują polskich konserwatorów

Foto: www.targi-denkmal.pl

Dla branży konserwatorskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń w roku. Europejskie Targi Konserwacji i Restauracji Zabytków oraz Renowacji Starych Budowli „Denkmal”, organizowane od 1994 roku w cyklu dwuletnim i objęte patronatem UNESCO, przyciągają do Lipska przedsiębiorców i specjalistów z całej Europy. Podczas tegorocznej edycji zaprezentowało się 448 wystawców z 15 krajów.

Polska po raz pierwszy wystąpił na targach Denkmal jako partner. Stoisko przygotowane przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków należało nie tylko do największych (prawie 400 mkw), ale i najlepiej widocznych – za sprawą podświetlonej białej bramy. Największą popularnością cieszyły się pokazy: m.in. ręcznego wyrabiania cegieł, a także konserwacji polichromii „Trzej Aniołowie” Józefa Mehoffera z 1901 roku, którą na potrzeby warsztatów zastąpiła kopia. Prace nad mocno uszkodzonym oryginałem trwały trzy lata.

Wśród 24 polskich wystawców były zarówno firmy zajmujące się kompleksową renowacją zabytków (na zdjęciach można było obejrzeć efekty niektórych realizacji – m.in. na zamku w Malborku), jak i te wyspecjalizowane np. w konserwacji drewnianej stolarki albo produkcji cementu romańskiego, niezbędnego do prac naprawczych w zabytkowych budowlach.

Polscy konserwatorzy cieszą się w świecie bardzo dobrą opinią. Są cenieni za doskonałe rzemiosło, ale i wiedzę akademicką – pod tym względem jesteśmy zresztą ewenementem, bo tylko w Polsce konserwatorów zabytków kształcą szkoły wyższe.

– Nasza obecność w charakterze kraju partnerskiego to wyróżnienie i ukoronowanie 40-letniej polsko-niemieckiej współpracy w dziedzinie konserwacji – uważa Piotr Żuchowski, wiceminister kultury i Generalny Konserwator Zabytków. – Niemcy mówią, że nie byłoby niemieckiej konserwacji zabytków bez wkładu polskich konserwatorów. Są kolejne pomysły na wspólne przedsięwzięcia: np. renowacja pałacu w Sztynorcie czy Krzyżowej. Najwyższa pora uświadomić sobie, że ochrona zabytków wymaga współpracy między krajami.

Targi Denkmal były też okazją do promocji polskiego dziedzictwa. Goście polskiego stoiska chętnie zwiedzali wystawy dotyczące zabytków architektury ceglanej i ich konserwacji (cegła była jednym z głównych tematów tej edycji), drewnianych kościołów (ich unikatową wartość doceniło UNESCO wpisując w 2003 roku sześć gotyckich świątyń w Polsce południowej na Listę Światowego Dziedzictwa) i wszystkich 13 polskich miejsc z Listy UNESCO.

Ważnym punktem programu była przygotowana przez polski i niemiecki komitety ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) konferencja naukowa „Architektura II poł. XX wieku – ochrona i konserwacja”, poświęcona głównie architekturze socrealistycznej.

Lipskie targi Denkmal zakończyły się frekwencyjnym sukcesem. W ciągu trzech dni (18-20 listopada) odwiedziło je 13 400 osób. W gronie 10 laureatów Złotych Medali dla najlepszych wystawców znalazł się Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych z Krakowa. Polska firma została doceniona za opracowanie technologii i uruchomienie produkcji cementu romańskiego, wykorzystywanego do renowacji i konserwacji wypraw tynkarskich oraz sztukaterii w zabytkowych budynkach.

[ramka]Kolejna edycja Europejskich Targów Konserwacji i Restauracji Zabytków oraz Renowacji Starych Budowli „Denkmal” odbędzie się 25-27 października 2012.[/ramka]

Dla branży konserwatorskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń w roku. Europejskie Targi Konserwacji i Restauracji Zabytków oraz Renowacji Starych Budowli „Denkmal”, organizowane od 1994 roku w cyklu dwuletnim i objęte patronatem UNESCO, przyciągają do Lipska przedsiębiorców i specjalistów z całej Europy. Podczas tegorocznej edycji zaprezentowało się 448 wystawców z 15 krajów.

Polska po raz pierwszy wystąpił na targach Denkmal jako partner. Stoisko przygotowane przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków należało nie tylko do największych (prawie 400 mkw), ale i najlepiej widocznych – za sprawą podświetlonej białej bramy. Największą popularnością cieszyły się pokazy: m.in. ręcznego wyrabiania cegieł, a także konserwacji polichromii „Trzej Aniołowie” Józefa Mehoffera z 1901 roku, którą na potrzeby warsztatów zastąpiła kopia. Prace nad mocno uszkodzonym oryginałem trwały trzy lata.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl