Nie milkną echa odwołania dr Bohdana Pretkiela z funkcji rzecznika finansowego (dalej: rzecznik) przed upływem kadencji. Oficjalnie jako powód odwołania podano niespełnienie ustawowych przesłanek pełnienia tej funkcji przez dotychczasowego rzecznika. Pojawiają się nawet wątpliwości, czy taki powód nie stawia pod znakiem zapytania czynności podejmowanych przez rzecznika przed odwołaniem.
Chcemy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z kompetencjami rzecznika finansowego, w szczególności tymi związanymi z postępowaniem grupowym. Zagadnienie to budzi szczególne wątpliwości, nawet natury konstytucyjnej: „zamieszanie” związane z odwołaniem to dobra okazja do refleksji, jaki kształt i jakie kompetencje powinien mieć Rzecznik finansowy.
Czytaj więcej
Powództwo przedstawicielskie znacząco ułatwi konsumentom dochodzenie swoich praw na drodze sądowej, jeśli są poszkodowani praktykami przedsiębiorców naruszającymi ich zbiorowe interesy.
Ustawowe wymogi
Ustrojowo rzecz ujmując, rzecznik finansowy pozostaje organem publicznym, a przynajmniej podmiotem pełniącym funkcje publiczne powołanym na mocy ustawy – wyspecjalizowanym w funkcjonowaniu rynku finansowego i regulacji prawnych związanych z tym rynkiem. Dlatego art. 13 pkt 1 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (dalej: ustawa) przewiduje, że RF może być wyłącznie osoba, która wyróżnia się wiedzą o funkcjonowaniu rynku finansowego i regulacji prawnych tworzących jego otoczenie oraz posiada co najmniej siedmioletnie doświadczenie zawodowe w tym obszarze.
Przepisy związane z funkcjonowaniem rynku finansowego należą bez wątpienia do specjalistycznej dziedziny prawa, i samo powołanie specjalnego rzecznika, który zajmuje się ochroną klientów tylko na tym specyficznym rynku, wydaje się właściwe (pomijając, że sposób funkcjonowania Biura RF, jaki można wyinterpretować z publikacji prasowych czy też raportu NIK, pozostawia wiele do życzenia).