Zmiany na scenie politycznej w Polsce tradycyjnie łączą się z modyfikacjami kadrowymi w spółkach Skarbu Państwa i weryfikacją działań poprzedników. Ta kwestia nieuchronnie wiąże się zaś z rozważaniami o odpowiedzialności osób zarządzających nimi w przeszłości.
Zagadnienie to koncentruje się po pierwsze na uzyskaniu odszkodowań za działania, które doprowadziły do wyrządzenia szkody spółkom Skarbu Państwa. Po drugie na odpowiedzialności karnej i konieczności zbadania przez organy ścigania, czy nie doszło do popełnienia przestępstwa. W ostatnim czasie pierwszą z wymienionych dróg zastosowano w przypadku Enei, która złożyła pozew wobec byłych członków zarządu i rady nadzorczej. Ścieżka karna została zainicjowana w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem.
Czytaj więcej:
W medialnych wypowiedziach kwestie te często się przeplatają, zasadne jest więc zasygnalizowanie kilku podstawowych różnic jednej i drugiej odpowiedzialności. Różnice te mogę mieć bowiem istotny wpływ na to, która ścieżka w konkretnej sprawie może być właściwa lub bardziej efektywna.
Odpowiedzialność cywilnoprawna
Podstawowa formuła odpowiedzialności członków organów spółek kapitałowych sformułowana w kodeksie spółek handlowych przewiduje, że osoby te odpowiadają wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu. Odpowiedzialność odszkodowawcza członka zarządu, rady nadzorczej czy likwidatora może więc powstać także wtedy, gdy jego działania lub zaniechania nie będą stanowiły przestępstwa, ale naruszą jakiekolwiek obowiązujące go jako członka organu przepisy prawa lub postanowienia aktu założycielskiego spółki. Odpowiedzialność członka organu względem spółki jest możliwa także wtedy, gdy nie będzie można przypisać mu winy umyślnej, tylko niedbalstwo (winę nieumyślną). W tym drugim przypadku członek zarządu uniknie odpowiedzialności, jeżeli w toku procesu sądowego wykaże, że postępował lojalnie wobec spółki, działał w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego, w tym na podstawie informacji, analiz i opinii, które powinny być w danych okolicznościach uwzględnione przy dokonywaniu starannej oceny (tzw. zasada biznesowej oceny sytuacji).