Nastroje w rolnictwie są złe. Potwierdza to kolejne badanie przeprowadzone przez Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej. Wartość wyznaczanego przezeń wskaźnika koniunktury rolnej (IRGAGR) obniżyła się w drugim kwartale 2023 r. (w porównaniu z pierwszym kwartałem) o 2,8 pkt, do wysokości -25,9 pkt, najniższej, jaką odnotowano w ciągu ostatnich 14 lat.
Czytaj więcej
Wysoka inflacja i rosnące wraz z nią ceny usług medycznych nie odstraszają nas od zakupu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów. Ich sprzedaż w ujęciu rocznym rośnie w tempie dwucyfrowym.
Spadek wartości wskaźnika wynika z pogorszenia się nastrojów rolników – wartość wskaźnika zaufania, jednej z dwóch składowych wskaźnika IRGAGR zmniejszyła się o 5,2 pkt w ciągu kwartału. Zmniejszyły się też przychody gospodarstw rolnych, co odzwierciedla wartość wskaźnika wyrównanych przychodów, drugiej składowej IRGAGR. Obniżył się on o 1,6 pkt.
Autorzy badania zwracają uwagę, że w wynikach poprzedniej edycji przeprowadzonej w styczniu i w lutym widać było pewne oznaki zakończenia trwającej od dwóch lat tendencji spadkowej. Wskazywała na to przede wszystkim ponadprzeciętna poprawa nastrojów rolników. Zapowiedź przełamania dekoniunktury jednak nie spełniła się, a nastroje wśród uczestników badania uległy ponownemu pogorszeniu. Odsetek gospodarstw, które oceniły w kwietniu i maju swoje perspektywy ekonomiczne „z ufnością” (11,5 proc.), jest zbliżony do rekordowo niskiego (9,8 proc. w IV kwartale 2022 r.). Instytut Rozwoju Gospodarczego uważa w tej sytuacji, że choć rolnicy spodziewają się poprawy swojej sytuacji finansowej w kolejnym kwartale – trzeci kwartał roku to zazwyczaj okres względnie dużego wzrostu przychodów z produkcji rolnej – to z uwagi na bieżący poziom oczekiwań należy je ocenić jako pesymistyczne. Wzrosły wprawdzie wydatki na obrotowe środki produkcji, jednak ten wzrost ma charakter sezonowy i został okupiony wyhamowaniem w inwestycjach – wartość salda odpowiedzi na pytanie o wielkość inwestycji w maszyny i urządzenia jest najniższa od ponad 20 lat, a analogiczny wskaźnik dotyczący inwestycji w budynki i budowle przyjął wartość drugą najniższą od 2000 r.
Czytaj więcej
Polacy masowo zwrócili się do promocji, w niektórych województwach interesuje się nimi blisko 90 proc. badanych. Najczęściej mieszkańcy małych miasteczek szukają gazetek sieci handlowych.