Od 1 stycznia 2025 r. po dwuletnich pracach Komisji Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej zacznie obowiązywać znowelizowany Kodeks Etyki Lekarskiej. Ważną zmianą wypracowaną przy współudziale lekarzy z całej Polski jest umożliwienie reklamowania usług przez lekarzy. Dotychczas było to zakazane. Zmiana jest konsekwencją wymogu dostosowania do zapisów dyrektyw unijnych.
Czytaj więcej:
Zniesienie zakazu reklamy dla lekarzy. Zmiany w Kodeksie Etyki Lekarskiej
— Nadal nie będzie jednak dowolności w reklamowaniu. Po nowelizacji artykuł 71 Kodeksu wyraźnie wskazuje, że lekarz może przekazywać informacje o oferowanych usługach, o ile taka informacja jest zgodna z zasadami Kodeksu Etyki Lekarskiej — tłumaczy dr n. med. Artur de Rosier, psychiatra, przewodniczący Komisji Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej.
Zatem nadal niedopuszczalne będzie wykorzystywanie przez lekarzy swojego autorytetu do promowania usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
Dotychczas zdarzało się, że prawdziwi lekarze poświadczali swoim imieniem i nazwiskiem jakąś usługę albo reklamowali wyroby medyczne. Podkreślmy natomiast, że zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na prezentowaniu go przez osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia. Reklama produktu leczniczego nie może także polegać na odwoływaniu się do zaleceń osób posiadających takie wykształcenie lub sugerujące jego posiadanie.