Firmy coraz chętniej w strategię rozwoju swej marki wpisują różnego rodzaju inicjatywy społeczne. Zwłaszcza że taka inwestycja jest opłacalna nie tylko wizerunkowo. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził właśnie bardzo korzystną dla takich podatników wykładnię przepisów dotyczących kosztów podatkowych.
Rozrywka dla dzieci
Kanwą sprawy, w której zapadło precedensowe rozstrzygnięcie, była interpretacja podatkowa. Wnioskodawcą była spółka zajmująca się hurtową sprzedażą kosmetyków. Wyjaśniła, że planuje projekt społeczny. Inwestycja miała polegać na urządzeniu za jej pieniądze w całym kraju – na terenach będących własnością spółdzielni mieszkaniowych lub gmin – placów zabaw dla dzieci. Zamierzała ją powierzyć innemu wykonawcy, który następnie obciąży spółkę kosztami czynności polegającej na urządzeniu placów zabaw (na podstawie faktury VAT).
Po zakończeniu inwestycji spółka bezpłatnie przeniesie poczynione nakłady na każdą z lokalizacji wybranych na plac zabaw na rzecz właścicieli gruntu. Lokalizacje placów zabaw zostaną wybrane na podstawie konkursu przeprowadzonego drogą internetową spośród zgłoszeń dokonanych przez zainteresowanych.
Spółka oczekuje, że zdobędzie opinię firmy społecznie odpowiedzialnej, a także pozytywny wizerunek marki wśród konsumentów. Jej zdaniem wpłynie to na zwiększenie popularności produktów, a w konsekwencji może się przyczynić do zwiększenia obrotów.
Spółka zapytała, czy wydatki poniesione w związku z tym projektem, w szczególności wydatki na nabycie kompleksowej usługi od wykonawcy, będą stanowiły dla niej koszt uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT. Sama uważała, że wszystkie kwoty wydane na urządzenie placów zabaw przyniosą jej korzyści podatkowe w postaci kosztów.