Zwolnienia z akcyzy od samochodów. Kogo będą dotyczyć? MRiT szykuje deregulację

Samochody osobowe do testów w centrach badawczo-rozwojowych mają być zwolnione z akcyzy.

Publikacja: 14.04.2024 04:30

Zwolnienia z akcyzy od samochodów. Kogo będą dotyczyć? MRiT szykuje deregulację

Foto: AdobeStock

W ramach szykowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii deregulacji przepisów dla przedsiębiorców planowane są także ułatwienia podatkowe. Jedno z nich rozszerza ulgę w podatku dochodowym na badania i rozwój, a kolejne dotyczy akcyzy.

Akcyza na samochody: rezygnacja przy celach badawczych

Ma ono dotyczyć samochodów osobowych, które będą wykorzystywane do celów badawczych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Z tego udogodnienia mogłyby skorzystać tylko centra badawczo-rozwojowe działające zgodnie z ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Czytaj więcej

Hybrydy plug-in zwolnione z akcyzy do 2029 roku. Sześć lat dłużej niż planowano

Dodatkowym warunkiem ma być zarejestrowanie takiego samochodu w szczególny sposób. Wymagana będzie bowiem tzw. rejestracja profesjonalna, przewidziana dla przedsiębiorców zajmujących się produkcją, dystrybucją lub badaniem pojazdów.

Prawo o ruchu drogowym przewiduje, że decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdów jest wydawana najdłużej na jeden rok. Centrum badawczo-rozwojowe będzie musiało uzyskać zaświadczenie o zwolnieniu z akcyzy z urzędu skarbowego po przedłożeniu dokumentu potwierdzającego rejestrację profesjonalną.

Największe oszczędności z tytułu wykorzystania tego zwolnienia dotyczyłyby aut osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 ccm.

Akcyza na samochody: korzyści dla centrów motoryzacyjnych

Stawka akcyzy dla takich samochodów wynosi bowiem niemal jedną piątą ich wartości – 18,6 proc. Samochody z mniejszymi silnikami podlegają stawce 3,1 proc., a hybrydowe – zależnie od rodzaju i pojemności silnika – 9,3 proc. lub 1,55 proc. Przypomnijmy, ze samochody z napędem w pełni elektrycznym i wodorowym są zwolnione z akcyzy.

Korzyści dla motoryzacyjnych centrów badawczo-rozwojowych mogą być nawet większe niż tylko te wynikające z niepłacenia akcyzy. Jeśli bowiem takie centrum spełni wszystkie warunki przewidziane dla zakupów na cele badań i rozwoju (B+R), to skorzysta też z ulgi w podatku dochodowym.

Jak zauważa Agnieszka Kisielewska, doradca podatkowy w MDDP, taka podwójna korzyść byłaby możliwa, choć dotyczyłaby wyłącznie podmiotów posiadających status centrum badawczo-rozwojowego. – Niewykluczone, że mogą zostać określone dodatkowe warunki, by przeciwdziałać nadużyciom w korzystaniu z tej ulgi, np. ewidencja przebiegu na wzór tej stosowanej do pełnego odliczenia VAT od aut osobowych – sugeruje ekspertka.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Czytaj więcej

Podatek - widmo od samochodów warunkiem KPO

W ramach szykowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii deregulacji przepisów dla przedsiębiorców planowane są także ułatwienia podatkowe. Jedno z nich rozszerza ulgę w podatku dochodowym na badania i rozwój, a kolejne dotyczy akcyzy.

Akcyza na samochody: rezygnacja przy celach badawczych

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie flotą może być przyjemnością
Prawo karne
Powódź 2024. Szaber to kradzież zasługująca na szczególne potępienie