Rz: Jak z perspektywy mijającego roku ocenia pan pracę administracji podatkowej?
Andrzej Parafianowicz: Od kilku lat administracja podatkowa przechodzi proces intensywnych zmian. Celem jest zwrócenie uwagi na jej usługową funkcję oraz traktowanie podatnika jako klienta, któremu należy ułatwić dobrowolne i prawidłowe wypełnianie obowiązków podatkowych. Wyzwaniem staje się dla nas rozszerzenie zakresu usług świadczonych wszystkim grupom klientów oraz poprawa ich jakości. W tym zakresie podjęliśmy w ostatnich miesiącach wiele działań.
Na przykład jakich?
Istotne zmiany organizacyjne dokonały się w urzędach i izbach skarbowych po 1 stycznia 2011 r. Mam tu na myśli podział organizacyjny urzędu skarbowego na dwie strefy działalności: bezpośrednio związaną z klientem i niemającą takiego związku. W strukturach urzędów powstały też komórki wykonujące wszystkie zadania związane z bieżącą obsługą podatników w sali obsługi, a także czynności sprawdzające, identyfikację i rejestrację podatników oraz przetwarzanie danych. Taka struktura pozwoliła na wyspecjalizowanie grupy pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem.
Aby sprostać oczekiwaniom podatników, utworzyliśmy kolejne, piąte już Biuro Krajowej Informacji Podatkowej. Realizujemy też projekty związane z informatyzacją administracji podatkowej, np. e-Podatki, e-Deklaracje i e-Rejestracja. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność wykonywanych zadań i usług publicznych oraz poprawić ściągalność podatków. Stopniowo ograniczamy także obowiązki podatników. Od 1 września 2011 r. wprowadziliśmy ułatwienia poprzez np. skrócenie czasu nadawania NIP. Powstał również Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników, czyli kompletna i zintegrowana w skali kraju ewidencja podatników.