Sieci tradycyjne mają często zupełnie inny charakter działalności: bardziej lokalny, oparty nawet na bezpośredniej znajomości swoich klientów. I tam ta wiedza o kliencie może być nawet głębsza niż wiedza sieci handlowych mających zasięg ogólnopolski, natomiast ona może nie być już tak profesjonalnie wykorzystywana.
Jakimi klientami są seniorzy i co tak naprawdę wiemy o nich jako konsumentach?
Wiemy, że ich zachowania konsumpcyjne uległy dość mocnemu przewartościowaniu w ostatnich dwóch, trzech latach. Nie mamy jeszcze pogłębionych badań pokazujących, jak wpłynęła na seniorów wojna w Ukrainie, ale dysponujemy badaniami z końcówki 2021 r., które jasno mówią, że Covid-19 naprawdę dużo zmienił. Jeśli przeanalizujemy tzw. elementy behawioralne, jakimi kierują się Polacy podczas dokonywania zakupów, to spośród wszystkich grup wiekowych właśnie seniorów wyróżnia największy niepokój o własne finanse. Z badań EY – Future Consumer Index wynika, że taki niepokój odczuwa 73 proc. Polaków w wieku 55+, a jedynie 11 proc. nie ma żadnych obaw co do wpływu pandemii na swoje finanse. I to jest punkt wyjścia do naszej rozmowy, bo jeśli ta grupa wiekowa jest tak zaniepokojona o stan własnych portfeli, to rozumiemy, że może podczas zakupów kierować się innymi priorytetami niż grupy, które nie są aż tak bardzo tym przejęte.
A jak pandemia wpłynęła na przyzwyczajenia zakupowe osób starszych na tle innych grup wiekowych?
Co ciekawe, nie zmieniła ich aż tak bardzo. Co prawda 39 proc. seniorów dostrzega duże zmiany, jeśli chodzi o to, jak żyją dzisiaj, a jak żyli przed pandemią. Potwierdzają to bardziej szczegółowe badania, jeśli chodzi o sposoby robienia przez nich zakupów, częstotliwość ich dokonywania i kategorie produktów, jakie nabywają. I te 39 proc. jest oczywiście znacznym odsetkiem, ale – co warte zaznaczenia – ta grupa i tak wydaje się najmniej dotknięta pandemiczną zmianą. W pozostałych grupach wiekowych ten odsetek jest jeszcze wyższy, czyli seniorzy relatywnie odczuli najmniejszą zmianę, na co najprawdopodobniej miał wpływ sposób, w jaki funkcjonują, a często to przecież osoby już na emeryturze, które może i mają więcej czasu, ale korzystają z życia mniej dynamicznie niż ludzie młodsi.
Ile wolności, a ile poprawności czeka nas w internecie
Miliarder Elon Musk wykupując Twittera zapowiedział, że chce przywrócić wolność słowa w internecie. Ile ta deklaracja ma wspólnego z rzeczywistością i jak wpłynie na jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie? Zmienia się też pozycja innej popularnej platformy internetowej – Netflixa. Serwis traci użytkowników, a do dyskusji wciąż wraca temat poprawności politycznej promowanej w produkcjach giganta streamingu. Czy odbiorcy zaczynają się odwracać od progresywności Netflixa? Kto ma teraz największy wpływ na srebrny ekran? O tym w podcaście „Posłuchaj, Plus Minus” rozmawiają redaktorzy Michał Płociński i Marcin Kube.