O rewolucji w MŚP, o tym, jak nowe technologie zmieniają produkty, modele biznesowe i sposoby funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce oraz o związanych z tym wyzwaniach rozmawiali podczas debaty w redakcji „Rzeczpospolitej" przedstawiciele świata nauki, administracji publicznej i biznesu.
– To jest świetny czas dla małych i średnich przedsiębiorstw – mówiła Patrycja Zielińska, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, przypominając, że MŚP nigdy wcześniej nie miały tak dużego wsparcia, które otrzymały w poprzedniej unijnej perspektywie finansowej. Co więcej, fundusze z nowej perspektywy też będą ukierunkowane na ten sektor, a dokładnie na na obszar badawczo-rozwojowy.
Grażyna Henclewska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, zwracała uwagę na dostępne teraz wsparcie dla firm, które do rozwoju potrzebują wejścia na globalne rynki. Biuro akceleracyjne, które ministerstwo utworzyło w amerykańskiej Dolinie Krzemowej, ułatwia przedsiębiorcom zdobycie doświadczenia na najbardziej konkurencyjnym rynku świata, a Polski Most Krzemowy (wspólny projekt MG i PARP) daje szansę na znalezienie kontrahentów z sektora nowych technologii.
Tani start z e-sklepem
Jak podkreślała Katarzyna Siwek, dyrektor Biura Analiz i Komunikacji Idea Banku, mali i mikroprzedsiębiorcy mogą dostrzec korzyści z nowych technologii już na etapie rejestracji działalności przez internet, który ułatwia też przepływ informacji, dostęp do kapitału i rozwój biznesów e-commerce. Jak przypominała, na uruchomienie e-sklepu wystarczy 20 tysięcy zł – kilkakrotnie mniej niż na tradycyjną placówkę. Postęp technologiczny obniża też koszty rozwoju firm, w tym promocji.
– Internet daje szansę rozwoju biznesowi, który posiada wyjątkowe aktywa. Teraz może dowiedzieć się o nim cały świat – zaznaczał Jakub Ratajczak, dyrektor zarządzający firmy easyPack, która rozwija europejską sieć paczkomatów InPost.