Czy Sobieski ma szanse wejść do pierwszej trójki lub piątki najpopularniejszych wódek na świecie?
Działamy na wielu rynkach, ale musimy pamiętać, że nie jesteśmy koncernem globalnym. Naszą ambicją jest, aby nasze wódki weszły do pierwszej trójki importowanych wódek we wszystkich krajach, gdzie mamy własną dystrybucję. W przypadku USA chcemy zdobyć 10 proc. udziałów rynkowych w segmencie wódek importowanych (na koniec 2014 r. Sobieski miał w nim niespełna 5 proc. udziałów - red.).
Co dzieje się z waszym biznesem na Ukrainie?
Na Ukrainę eksportujemy niewielką ilość likierów Marie Brizard i wódki. Nie prowadzimy jednak produkcji w zakładzie na Ukrainie ze względu na spór sądowy dotyczący praw do niego. Na początku kwietnia 2015 r. Sąd Apelacyjny w Kijowie wydał korzystną dla nas decyzję w tej sprawie. Na razie jednak biznes ukraiński jest wyłączony z grupy.
Jakie są perspektywy dla polskiego rynku wódki w 2015 r. ? Czy nadal będzie odczuwał negatywne skutki podwyżki akcyzy?
Sytuacja na rynku była skomplikowana szczególnie w pierwszej połowie 2014 r. W drugim półroczu otoczenie rynkowe ustabilizowało się, a sprzedaż wódki spadła ostatecznie o 4 proc. Trudno przewidzieć, co wydarzy się z tym roku. Z punktu widzenia branży dobrym wynikiem byłoby utrzymanie sprzedaży na poziomie z ubiegłego roku. Dużo lepiej radzi sobie w Polsce szkocka whisky. Zyskuje na popularności tym bardziej, że jej średnia cena już tylko nieznacznie przekracza cenę wódki.
Jakich zmian na rynku mocnych alkoholi w naszym kraju można spodziewać się w kolejnych latach?
Ze względu na poziom dochodów Polaków, można zakładać, że nadal będą dominować produkty ze średniej półki cenowej, z lekko rosnącym – za sprawą innowacji - udziałem produktów premium. Czynnikiem, który hamuje rozwój rynku mocnych alkoholi jest zakaz ich reklamy w ogólnodostępnych mediach. Brak możliwości komunikacji marketingowej utrudnia szczególnie rozwój marek premium, w przypadku których duże znaczenie mają emocje. Brak ograniczeń reklamy sprawia, że popyt na droższe alkohole szczególnie szybko rośnie w Stanach Zjednoczonych.
CV
Jean-Noël Reynaud jest prezesem Belvedere od maja 2014 r. Wcześniej zarządzał europejskim Lactalis Cheeses, Coca-Cola Beverages na Ukrainie, Lorenz Bahlsen Snack World w Polsce i Rémy Cointreau na Europę Środkowo-Wschodnią. W 1989 r. ukończył uczelnię biznesową Institut Supérieur de Gestion.