Blisko 30 proc. zamierza wydać na wielkanocne zakupy spożywcze przypadające na jedną osobę średnio do 200 zł i to jest najczęściej wskazywana górna granica - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX, które "Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza.
Czytaj więcej
W czasach turbulencji gospodarczych chcemy lepiej dbać o swoje finanse domowe. Poziom wiedzy ekonomicznej w Polsce rośnie, ale jest pole do poprawy – wynika z badania przygotowanego przez WIB i Fundację GPW.
Przeszło 26 proc. Polaków przeznaczy na ten cel 200-300 zł, a 16,5 proc. – 300-400 zł. Między innymi z powodu rosnącej inflacji blisko 68 proc. konsumentów zamierza obniżyć takie wydatki. Nie planuje tego nieco powyżej 18 proc. Ponadto z badania wynika, że najwięcej konsumentów przewiduje cięcie świątecznego budżetu w zakresie od 15 do 20 proc. względem zeszłorocznych zakupów. Z kolei rdr. najbardziej urosła grupa rodaków deklarujących redukcję wydatków w przedziale od 30 do 40 proc.
- Polacy już od co najmniej roku mocno zaciskają pasa, a w ostatnim okresie jest to szczególnie widoczne. W sklepach jest naprawdę drogo i nie ma najmniejszych szans na spadek cen. Mogą one jedynie zacząć wolniej rosnąć w ujęciu rok do roku, ale i na to trzeba jeszcze poczekać – mówi dr Krzysztof Łuczak, współautor badania i główny ekonomista Grupy Blix. - Przed świętami na pewno nic pozytywnego w tej kwestii się nie wydarzy. Polacy zdają sobie z tego sprawę. Widzą też, że święta będą naprawdę drogie - dodaje.
Czytaj więcej
Realnie gospodarstwa domowe odczuwają wzrost cen mocniej, niż pokazują to urzędowe statystyki. Co więcej, nowe kategorie produktów zaczęły teraz mocno drożeć, zwłaszcza chemiczne.