Polacy pod ścianą. Oszczędzają nawet na Wielkanocy

Aż niemal 70 proc. Polaków zapowiada, iż na świątecznych zakupach spożywczych będzie oszczędzać. Największa grupa chce ciąć swój świąteczny budżet w zakresie od 15 do 20 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

Publikacja: 27.03.2023 14:14

Polacy pod ścianą. Oszczędzają nawet na Wielkanocy

Foto: PAP/Artur Reszko

Blisko 30 proc. zamierza wydać na wielkanocne zakupy spożywcze przypadające na jedną osobę średnio do 200 zł i to jest najczęściej wskazywana górna granica - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX, które "Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza.

Czytaj więcej

Niemal 100 proc. Polaków odczuwa inflację. Rośnie potrzeba wiedzy finansowej

Przeszło 26 proc. Polaków przeznaczy na ten cel 200-300 zł, a 16,5 proc. – 300-400 zł. Między innymi z powodu rosnącej inflacji blisko 68 proc. konsumentów zamierza obniżyć takie wydatki. Nie planuje tego nieco powyżej 18 proc. Ponadto z badania wynika, że najwięcej konsumentów przewiduje cięcie świątecznego budżetu w zakresie od 15 do 20 proc. względem zeszłorocznych zakupów. Z kolei rdr. najbardziej urosła grupa rodaków deklarujących redukcję wydatków w przedziale od 30 do 40 proc.

- Polacy już od co najmniej roku mocno zaciskają pasa, a w ostatnim okresie jest to szczególnie widoczne. W sklepach jest naprawdę drogo i nie ma najmniejszych szans na spadek cen. Mogą one jedynie zacząć wolniej rosnąć w ujęciu rok do roku, ale i na to trzeba jeszcze poczekać – mówi dr Krzysztof Łuczak, współautor badania i główny ekonomista Grupy Blix. - Przed świętami na pewno nic pozytywnego w tej kwestii się nie wydarzy. Polacy zdają sobie z tego sprawę. Widzą też, że święta będą naprawdę drogie - dodaje.

Czytaj więcej

Inflacja szaleje. Po warzywach czas na kolejnego króla drożyzny

Polacy chcą kupić tę samą ilość produktów, co w zeszłym roku. Jednak zdają sobie sprawę z tego, że to będzie się wiązało z większymi wydatkami. W efekcie rosnących cen muszą wydać przynajmniej o dwadzieścia kilka procent więcej, żeby zrealizować powyższy cel. Wiele osób będzie szukało zamienników niektórych produktów, ale one też mocno zdrożały. Ponadto w kwestii świątecznych potraw i wypieków liczą się tradycyjne smaki, a więc oryginalne, sprawdzone składniki.

Jak wynika z kolei z cyklicznego badania Barometru Providenta w tym roku Polacy planują przeznaczyć średnio 599 zł na święta wielkanocne. Ponad połowa przewiduje, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich droższa niż w ubiegłych latach. 92,4 proc. respondentów, którzy przyznali, że tegoroczna Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny powód wskazali inflację i podwyżkę cen produktów.

Blisko 30 proc. zamierza wydać na wielkanocne zakupy spożywcze przypadające na jedną osobę średnio do 200 zł i to jest najczęściej wskazywana górna granica - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX, które "Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza.

Przeszło 26 proc. Polaków przeznaczy na ten cel 200-300 zł, a 16,5 proc. – 300-400 zł. Między innymi z powodu rosnącej inflacji blisko 68 proc. konsumentów zamierza obniżyć takie wydatki. Nie planuje tego nieco powyżej 18 proc. Ponadto z badania wynika, że najwięcej konsumentów przewiduje cięcie świątecznego budżetu w zakresie od 15 do 20 proc. względem zeszłorocznych zakupów. Z kolei rdr. najbardziej urosła grupa rodaków deklarujących redukcję wydatków w przedziale od 30 do 40 proc.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję