Monika Kania: Wzmacniamy obecność na rynkach

Wspieramy banki w procesach modernizacyjnych, strategiach chmurowych, optymalizacji procesów, wykorzystaniu danych, sztucznej inteligencji – mówi Monika Kania, Chief Revenue Officer w GFT Poland.

Publikacja: 12.06.2024 21:00

Monika Kania, Chief Revenue Officer w GFT Poland

Monika Kania, Chief Revenue Officer w GFT Poland

Foto: Rzeczpospolita

Materiał powstał we współpracy z GFT Poland

W jakim momencie rozwoju są polskie banki?

Polskie banki są w bardzo ciekawym momencie rozwoju. Praca, którą już wykonały w zakresie transformacji cyfrowej, doprowadziła je do momentu, w którym stanowią wzorzec dla przedstawicieli sektora w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Kierunek dalszego rozwoju cyfrowego, skalowanie działań operacyjnych, kanały pozyskiwania nowych generacji klientów, efektywne modele biznesowe dopasowane do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych – to kolejne z wyzwań, przed którymi stoi dzisiejszy sektor bankowy.

Którymi drogami mogą pójść banki?

Obecnie dużo banków działa w modelu platformowym, aktywnie dodając do swoich serwisów nowe usługi (Value Added Services). Coraz większą uwagę poświęcają klientom biznesowym. Poprzez integracje narzędzi, używanych przez biznes w codziennej pracy, takich jak terminale płatnicze w aplikacjach, księgowość online, usługi wirtualnego CFO, płatności natychmiastowe – banki stają się częścią życia biznesowego klientów.

Sprostanie potrzebom klientów wymaga ich rozumienia i poznawania. Kluczowym jest gromadzenie i skuteczne wykorzystanie ustrukturyzowanych danych, co pozwala na stworzenie spersonalizowanych ofert odpowiadających indywidualnym oczekiwaniom.

Jak dziś najmłodsi klienci chcą konsumować usługi bankowe?

Najmłodsi klienci należą do jednej z najbardziej wymagających grup użytkowników, ponieważ od zawsze funkcjonują w świecie cyfrowym. Aplikacja bankowa jest dziś znacznie bardziej rozbudowanym narzędziem niż tylko tym służącym do wykonywania przelewów.

Współczesna aplikacja bankowa musi być wielozadaniowa, w sposób intuicyjny odpowiadająca na potrzeby codziennych aktywności, takich jak obecność w social mediach, e-commerce i platformach streamingowych.

Jak polskie banki wypadają na tle regionu?

Od lat Polska jest niezmiennie wzorcem dla krajów regionu CEE. Pozycję tę polskie banki utrzymują także dzięki szybkiemu dopasowywaniu się do dynamicznej rzeczywistości biznesowej zarówno pod kątem oferty, jak i doświadczeń użytkowników w aplikacjach. Jest to niezwykle budujące także z perspektywy firmy technologicznej dostarczającej usługi dla sektora bankowego, jaką jest GFT. Mówię to na bazie obserwacji i doświadczenia zdobywanego dzięki naszej działalności na 15 światowych rynkach.

Łatwo jest utworzyć bank cyfrowy?

Stworzenie banku zawsze jest projektem wielowątkowym. Kluczowe w realizacji takich projektów jest posiadanie odpowiednich kompetencji i doświadczenia. To dzięki nim zespół GFT zrealizował budowę Salt Banku od podstaw w mniej niż 12 miesięcy. Niekwestionowanym wsparciem jest także posiadany przez nas ekosystem partnerów lokalnych i globalnych, zarówno w zakresie rozwiązań nowoczesnych systemów centralnych, czy współpraca z partnerami chmurowymi. Zbudowanie banku w niespełna rok jest dla nas ogromnym sukcesem – dziś idziemy o krok dalej, skracając ten czas.

Jest jeszcze moda na bancassurance, czyli sprzedawanie klientom banków innych usług?

Tak, wspomniane wcześniej usługi dodane są tego świetnym przykładem. Krytyczne jest jednak odpowiednie pokazanie produktu na ścieżce użytkownika. Samo stworzenie platformy z usługami nie wystarczy. Istotne jest zbudowanie ścieżki konwersji, pokazanie użytkownikowi, w którym momencie procesu transakcyjnego może skorzystać z dodatkowych produktów. Przyszłość bankowości leży w oferowaniu produktów finansowych do instytucji niefinansowych (embedded finance).

Ostatnie lata to rozwój usług chmurowych. Jak dziś wygląda podejście polskiego biznesu do tych usług?

Obiecująco. Jako Polska wyprzedziliśmy średnią rynkową w Unii Europejskiej. Obecnie wykorzystanie usług chmurowych w przedsiębiorstwach wynosi 55,7 proc. w Polsce wobec średniej europejskiej 45,2 proc., co czyni nas liderem adaptacji usług chmurowych.

Przedsiębiorstwa zaczynają dostrzegać wartości i korzyści wynikające z migracji do chmury. Przekłada się to m.in. na zwiększoną skalowalność procesów oraz możliwość budowania i rozwoju produktów na podstawie sztucznej inteligencji.

Obserwujemy wzrost aktywności dostawców chmury publicznej w regionie i ich konkurencyjności. GFT wraz z partnerami, takimi jak AWS, Google czy Microsoft, popularyzuje wśród polskich przedsiębiorców korzyści płynących z migracji do chmury.

Na czym w najbliższych latach będzie się opierała strategia GFT w Polsce?

Wzmacniamy naszą obecność na rynkach Polski i Europy Środkowo-Wschodniej poprzez inwestycje w centra kompetencji. Rozwijamy w Polsce Core Excellence Center, wspierając banki w procesach modernizacyjnych, strategiach chmurowych, optymalizacji procesów, wykorzystaniu danych, sztucznej inteligencji. Są to ważne obszary, które stanowią istotne elementy przewagi konkurencyjnej zarówno nas, jak i banków.

Materiał powstał we współpracy z GFT Poland

Materiał powstał we współpracy z GFT Poland

W jakim momencie rozwoju są polskie banki?

Pozostało 98% artykułu
Europejski Kongres Finansowy
Magdalena Proga-Stępień: Jakość obsługi i relacja z klientem dają przewagę
Europejski Kongres Finansowy
Maciej Reluga: Jest coraz lepiej i będzie lepiej
Europejski Kongres Finansowy
Bankowcy apelują do rządu o dialog
Europejski Kongres Finansowy
Adam Ocharski: Sztuczna inteligencja wesprze budowanie relacji
Europejski Kongres Finansowy
Poważne rozmowy o długu i euro
Materiał partnera
Oczekiwania firm z sektora MŚP wobec leasingodawców