Po wyborach konsumenci w lepszych nastrojach. Spodziewają się zmian

Nastąpiło odwrócenie negatywnego trendu: zwiększyła się grupa, która postrzega swoją sytuację finansową jako lepszą niż rok temu i jednocześnie ubyło osób, u których ta sytuacja się pogorszyła.

Publikacja: 05.12.2023 14:50

Po wyborach konsumenci w lepszych nastrojach. Spodziewają się zmian

Foto: AdobeStock

Polki i Polacy po trudnym okresie problemów finansowych odczuli poprawę, a ich troska o codzienny byt nieco zmalała - wynika z cyklicznego badania nastrojów konsumenckich agencji Zymetria.

Obecnie 33 proc. konsumentów ocenia, że ich sytuacja finansowa się polepszyła i to najwyższy wynik od początku 2022 r. Z kolei o pogorszeniu się sytuacji mówi 44 proc. badanych - w poprzedniej fali z marca mówiło tak 57 proc. respondentów.

- Coraz mniej osób musi oszczędzać, kupując artykuły pierwszej potrzeby jak żywność, leki czy produkty dziecięce. Bardziej swobodnie podchodzimy też do wydatków na przyjemności - wyjaśnia Edyta Czarnota, partner zarządzający Zymetrii.

Czytaj więcej

Polacy masowo ruszyli po prezenty z drugiej ręki. Rekordowa sprzedaż

Powyborcze zmiany polityczne niosą zarówno sporo optymizmu jak i obaw, 37 proc. Polaków mówi o patrzeniu w przyszłość z optymizmem, przeciwnego zdania jest 36 proc. Analitycy zauważają, że polskie społeczeństwo jest

pod tym względem mocno podzielone. W efekcie równie dużo osób oczekuje ogólnie zmian na lepsze jak i spodziewa się generalnego pogorszenia sytuacji. Istotne znaczenie mają tutaj przede wszystkim sympatie polityczne, wyborcy PiS i Konfederacji mają dużo obaw, a wyborcy Lewicy, KO i Trzeciej Drogi sporo nadziei. Przekłada się to na różnice w grupach wiekowych – młodsi są bardziej optymistyczni, a w starszych grupach przeważa pesymizm.

Ostatni rok był dla wielu polskich rodzin trudny – w co drugim domu przynajmniej raz zabrakło pieniędzy na podstawowe wydatki. W największym stopniu dotknęło to osób w wieku 30-49 lat, a więc mających rodziny, dzieci, często kredyt do spłacenia. Pozytywne jest to, że w stosunku do marca br. zmalała częstotliwość tego problemu.

Większość ludzi czuje, że zmiany, które nastąpią w Polsce, zarówno te złe jak i dobre, będą miały przełożenie i na ich sytuację osobistą. Jednocześnie właśnie kwestia przyszłych zmian w poziomie życia obywateli budzi najwięcej obaw – więcej jest tutaj pesymistów niż optymistów. 34 proc. oczekuje w najbliższych 12 miesiącach poprawy sytuacji, 33 proc. jej pogorszenia, a 33 proc. nie spodziewa się żadnych zmian.

Jak zauważa Zymetria, z pozytywów spodziewamy się wzmocnienia pozycja Polski na arenie międzynarodowej, poszanowania prawa i lepszego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i szkolnictwa oraz większej troski o środowisko.

Polaryzujące są kwestie bezpieczeństwa zarówno międzynarodowego jak i wewnętrznego, w tym ochrony granic. Tym bardziej, że znaczna grupa Polek i Polaków obawia się niekontrolowanego napływu migrantów.

Polki i Polacy po trudnym okresie problemów finansowych odczuli poprawę, a ich troska o codzienny byt nieco zmalała - wynika z cyklicznego badania nastrojów konsumenckich agencji Zymetria.

Obecnie 33 proc. konsumentów ocenia, że ich sytuacja finansowa się polepszyła i to najwyższy wynik od początku 2022 r. Z kolei o pogorszeniu się sytuacji mówi 44 proc. badanych - w poprzedniej fali z marca mówiło tak 57 proc. respondentów.

Pozostało 85% artykułu
Dane gospodarcze
Produkcja znowu rozczarowała. „Polski przemysł tkwi w stagnacji”
Dane gospodarcze
Najnowsze dane o zarobkach. Tyle trzeba zarabiać by być powyżej średniej
Dane gospodarcze
Fed obniżył główną stopę procentową. Wielkie zaskoczenie
Dane gospodarcze
Rosną obawy przed bezrobociem. Polacy budują finansowe poduszki
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Dane gospodarcze
Eurostat: Inflacja w Polsce znów jest niemal najwyższa z całej UE