Muszą uważać tym bardziej, że granica nie jest ścisła i jej przekroczenie może zależeć od konkretnych okoliczności współdziałania tych organów.
Pociągi Newagu zaczęły nagle stawać
Kwestia ta pojawiła się podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Wykluczenia Transportowego w sprawie określanej jako „skandal na polskiej kolei”. Dotyczy ona przypadków, gdy pociągi Newagu zaczęły nagle stawać w określonych miejscach i pojawiły się pytania, czy nie były to celowe usterki, by zyskać na naprawie. Zarząd spółki stanowczo temu zaprzecza. Wespół z zarządem występowała przewodnicząca rady nadzorczej tej spółki, z zawodu radca prawny. Zarzucono jej, że popada w konflikt interesów, bo czy może należycie kierować radą nadzorczą i kontrolować działania zarządu, a jednocześnie brać zlecenie od tego zarządu?
Kiedy może dochodzić do konfliktu interesu w spółce
Pytamy więc niezależnych prawników, kiedy w takich sytuacjach może dochodzić do konfliktu interesu w spółce.
– Sytuacja, w której radca prawny będący członkiem rady nadzorczej świadczy usługi na rzecz spółki na zlecenie zarządu, wymaga analizy konkretnego przypadku i zasad corporate governance (inaczej ładu korporacyjnego) spółki. Jeżeli odbywa się to za wiedzą i zgodą rady nadzorczej oraz dotyczy sytuacji jednostkowych uzasadnionych interesem spółki, to nie wydaje się, aby można było tu mówić o konflikcie interesów. W zakresie jednak, w jakim radca prawny świadczy usługi na zlecenie zarządu, powinien być wyłączony z czynności nadzorczych nad jego działaniami, ponieważ nie może dokonywać oceny samego siebie – uważa prof. UW Michał Romanowski, adwokat, kancelaria Romanowski i Wspólnicy.
Zdaniem prof. Adama Opalskiego z UW, Kancelaria DZP, członek rady nadzorczej dysponujący fachową wiedzą może sporządzać dla spółki opinie i dzielić się z zarządem swoją ekspercką wiedzą. Ma to tę zaletę, że zarząd korzysta z porad osoby, która doskonale zna sprawy spółki, a poufne zagadnienia nie wypływają poza spółkę. Co innego jednak, gdy członek rady ma występować na zewnątrz i bronić decyzji menedżerskich, np. przed sejmową komisją.