Chodzi o nowelizację, która weszła w życie 1 lipca 2021. Jej zasadniczym celem było uproszczenie i usprawnienie procedur obowiązujących w egzekucji administracyjnej, przy jednoczesnym zapewnieniu wzrostu efektywności. Służyć temu miało wdrożenie elektronicznego systemu eTW umożliwiającego nadanie elektronicznej klauzuli organu egzekucyjnego o skierowaniu tytułu do egzekucji oraz automatyczną rejestrację tytułu wykonawczego w systemie EGAPOLTAX.
Jak pokazuje analiza, pozwoliło to na skrócenie czasu wszczęcia postępowania egzekucyjnego i zmniejszenie nakładu pracy poświęcanego na czynności techniczne niezwiązane ze stosowaniem środków egzekucyjnych.
Efekt? Od czasu wdrożenia systemu eTW zmniejsza się, w skali roku, liczba tytułów wykonawczych przekazanych do organu egzekucyjnego (naczelnik urzędu skarbowego), na podstawie których nie wszczęto egzekucji. W 2019 r. było ich 1 152 248 (co stanowiło 8,79 proc. wszystkich tytułów wykonawczych), a od 2021 r. ta liczba zaczęła spadać i w 2023 wyniosła 442 711 (1,65 proc. wszystkich tytułów wykonawczych).
Czytaj więcej
Sprzedaż ruchomości przez dłużnika, egzekucja należności z nadpłaty lub zwrotu podatku, możliwość korzystania z terminali płatniczych w przypadku egzekucji z pieniędzy - takie m.in. nowinki mają uprościć i usprawnić egzekucję administracyjną. Stosowną ustawę podpisał dziś prezydent.
Zmniejsza się również, w skali roku, liczba tytułów wykonawczych, na podstawie których nie dokonano żadnych czynności egzekucyjnych. W 2019 r. takich spraw było 569 270 (co stanowiło 4,34 proc. wszystkich spraw) a już w ubiegłym roku jedynie 3782 (0,014 proc.).