„Dziady” Teatru im. Słowackiego w Krakowie ruszają w Polskę

„Dziady” z Teatru im. Słowackiego w Krakowie są największym wydarzeniem festiwali w Warszawie i Opolu.

Publikacja: 19.05.2022 21:00

„Dziady” Teatru im. Słowackiego w Krakowie ruszają w Polskę

Foto: mat.pras./ Bartek Barczyk

Spektakl w reżyserii Mai Kleczewskiej, głośny również z powodów politycznych, a mający już zaproszenia do Niemiec, rozpoczął w czwartek 42. Warszawskie Spotkania Teatralne, organizowane przez Teatr Dramatyczny (19–29 maja). Zainteresowanie było wielkie, cztery pokazy przygotowano specjalnie na scenę Teatru Dramatycznego, gdzie pomieści się scenograficzna replika słynnego ołtarzu Wita Stwosza.

Z kolei Anna Augustynowicz pokaże spektakl, którym pożegnała się po 30 latach ze swoją dyrekcją w Teatrze Współczesnym w Szczecinie – „Odlot” według tekstu Zenona Fajfera to groteska na temat katastrofy smoleńskiej. Katarzyna Minkowska z zespołem Teatru Polskiego w Poznaniu przygotowała znakomitą adaptację powieści Marii Kuncewiczowej „Cudzoziemka” o tym, jak młode pokolenie chce zerwać traumatyczne relacje rodzinne.

Będzie można też zobaczyć laureata Grand Prix Festiwalu Boska Komedia – „Wujaszka Wanię” Czechowa w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Ludowego w Krakowie. Ten sam tytuł w pastiszowej, hipsterskiej formie zrealizowali w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima.

Czytaj więcej

"Odlot" i "Dziady" nagrodzone w Łodzi

Ze Starego Teatru w Krakowie przyjedzie feministyczna reinterpretacja „Halki” Moniuszki w reżyserii Anny Smolar. Teatr im. Kochanowskiego w Opolu przedstawi „Badania ściśle tajne” Wyrypajewa w reżyserii Norberta Rakowskiego, a Teatr im. Horzycy w Toruniu autorski spektakl słoweńskiego reżysera Jerneja Lorenci „Biblia: Próba”. Program uzupełnia pokaz zapisu „Dziewicy Orleańskiej” Schillera Eweliny Marciniak z Nationaltheater w Mannheim.

A od 27 maja do 5 czerwca odbędą się Opolskie Konfrontacje Teatralne, będące finałem VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. W konkursie startują „Dziady” Mai Kleczewskiej, dlatego intrygujące jest to, dlaczego Ministerstwo Kultury nie ujawniło składu wytypowanego przez siebie jury, który wybierze najlepszy spektakl.

Inne spektakle to: „Balladyna” w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora, „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (reż. Cezary Tomaszewski) z Teatru im. Słowackiego w Krakowie, „Kurka wodna” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, „Lalka” w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru im. Fredry w Gnieźnie oraz „Lilla Weneda” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Spektakl w reżyserii Mai Kleczewskiej, głośny również z powodów politycznych, a mający już zaproszenia do Niemiec, rozpoczął w czwartek 42. Warszawskie Spotkania Teatralne, organizowane przez Teatr Dramatyczny (19–29 maja). Zainteresowanie było wielkie, cztery pokazy przygotowano specjalnie na scenę Teatru Dramatycznego, gdzie pomieści się scenograficzna replika słynnego ołtarzu Wita Stwosza.

Z kolei Anna Augustynowicz pokaże spektakl, którym pożegnała się po 30 latach ze swoją dyrekcją w Teatrze Współczesnym w Szczecinie – „Odlot” według tekstu Zenona Fajfera to groteska na temat katastrofy smoleńskiej. Katarzyna Minkowska z zespołem Teatru Polskiego w Poznaniu przygotowała znakomitą adaptację powieści Marii Kuncewiczowej „Cudzoziemka” o tym, jak młode pokolenie chce zerwać traumatyczne relacje rodzinne.

Teatr
„Bajo bongo” w Romie. Komunistyczna kukurydza i ideologicznie wrogie melodie
Teatr
Teatr TV. Pojedynek Gombrowicza z Mrożkiem
Teatr
Zamach na Stary Teatr: Minkowska, Perceval i Skrzywanek w nowym sezonie
Teatr
Anna Sroka-Hryń: Przeboje Nataszy Zylskiej skrywają tragiczne przeżycia i traumy
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Premiera muzyczno-komediowego show z gwiazdami!